Arne Sortevik (FrP): I St.meld. nr. 30 (2003-2004) omtales organisering av hjem-skolesamarbeid på individ og skolenivå også for videregående opplæring med de begrensninger som myndighetsalder setter. Et flertall i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen valgte å videreføre opplæringslovens bestemmelser om samarbeidsutvalg, foreldreråd og skoleutvalg. Flertallet ba om utvikling og styrking av de adm. strukturer hvor foreldre deltar.
Hvordan følger statsråden opp arbeidet med å utvikle hjem-skolesamarbeidet i videregående skole på nasjonalt og lokalt nivå?
Begrunnelse
Etter opplæringslovens videreførte bestemmelser har foreldre liten innflytelse og ingen lovfestet rett til deltagelse i representative organer innenfor videregående skole. Samtidig understreker både St.meld. nr. 30 (2003-2004) og Innst. S. nr. 268 (2003-2004) at foreldre er viktige medspiller for skolen og at utvikling av hjem-skolesamarbeid er viktig for å realisere målene for opplæringen i skolen. I Regjeringen sin egen melding er organisering av samarbeid mellom hjem, skole og elever både på individ og skolenivå omtalt også for videregående skole. Det er derfor naturlig at departementet i arbeidet med å utvikle og styrke hjem-skolesamarbeid også ser på tiltak som kan utvikle og styrke dette samarbeidet innenfor videregående skole, herunder en utvidelse av oppgaven for det nasjonale organet FUG (Foreldreutvalget for grunnskolen).