Gjermund Hagesæter (FrP): Etter en klage fra Frie Bilimportørers Forening krever EFTAs overvåkningsorgan ESA at Norge senker bruktbilavgiftene innen to måneder. Hvis ikke trekkes Norge inn for EFTA-domstolen.
Vil finansministeren etterkomme ESAs krav innen fristen?
Begrunnelse
Ifølge Frie Bilimportørers Forening har myndighetene uberettiget årlig krevd inn 300 mill. kr for mye.
Klagen til EFTA går på at staten har inkorporert de norske merkeforhandlernes avanser i underlagsmaterialet for beregning av størrelsen på bruksfradragene ved import av brukte biler til Norge. Dette medfører at avansen til norske merkeforhandlere, gjennom å begrense bruksfradragene, utløser en for høy avgift for biler som importeres brukt til Norge.
Ved import av nye biler til Norge beregnes avgiften ut i fra Effekt/Vekt/Motorvolum, mens avgiften for brukte biler reduseres etter faste beregningstabeller med et prosentuelt fradrag når bilens alder passerer seks måneder, ett år, to år, tre år osv.
Ettersom gjennomsnittlig forhandleravanse ved innenlandsk omsetning av brukte biler inngår i underlagsmaterialet for beregning av disse prosentuelle fradrag, blir konsekvensen en avgift som både er for høy og dessuten prisgitt avansenivået til hovedimportørene og deres nett av merkeforhandlere. Nye og brukte biler avgiftsbelegges dermed ut i fra forskjellige kriterier i Norge.
Resultatet er at residualavgiften på en intern norsk bruktbil i et hvert tilfelle vil være lavere enn på en tilsvarende brukt bil importert direkte fra utlandet. Dette medfører at norske bruktbiler vil være beskyttet mot full konkurranse på like vilkår fra utenlandske selgere av tilsvarende brukte biler.
Frie Bilimportørers Landsforening mener dette er i strid med artikkel 11 og 14 i EØS-avtalens bestemmelser om Det frie varebytte.
Det har tidligere vært en tilsvarende sak i Portugal som medførte at avgiftssystemet måtte endres på dette området.