Kenneth Svendsen (FrP): Det er over tid kommet flere klager over hvordan Telenor opptrer i markedet. Dette gjelder spesielt kunder som velger andre operatører eller andre løsninger som Telenor ikke leverer.
Vurderer statsråden at Telenor opererer etter de intensjoner og vedtak Stortinget har gjort for at konkurransen skal fungere på en akseptabel måte?
Begrunnelse
Som sentrale politikere mottar vi stadig en rekke klager over forretningspolitikken til det statskontrollerte Telenor. Da selskapet er involvert i en rekke forretningsområder med sine datterselskaper, vil vi i denne begrunnelse trekke frem et eksempel på en forretningsetikk som antageligvis i utgangspunktet ikke skulle ligge til grunn i konsernets forretningspolitikk.
Mye kan tyde på at den forretningskultur som i dag hersker, har bygget seg opp over tid som monopolist. Tidens krav til størst mulig avkastning på investert kapital, er sikkert en av faktorene som frembringer holdninger som kombinert med den tidligere monopolsituasjon, er med på å skape en forretningsførsel som for mange kunder kan oppfattes som en ukultur.
Telenors monopolsituasjon synes nå å ha ført til så høye priser på telefoni, at den kundegruppe som er opptatt av Internet, ser mulighetene til å konsentrere seg om leverandører som gir en reell konkurranse i markedet. Dette innebærer at disse kunder konsentrerer seg om IP-telefoni over bredbånd, blant annet Telio som leverandør.
Prisene fra dette selskap er slik at for 159,00 kr pr. måned kan man ringe over hele Vest-Europa og Nord-Amerika uten å betale tellerskritt. I tillegg kommer reduserte priser på samtaler til mobiltelefon.
Vi er blitt oppmerksom på situasjoner hvor kunder har inngått en avtale med Telio, men først forespurt om disse tjenester kunne leveres fra Telenor. Som svar fra Telenor fikk man at vite at dette var et for snevert segment til at det var interessant for selskapet. Vi har fått opplyst at det pr. dags dato har sluttet seg over 20 000 abonnenter til ordningen. Ifølge mediene ønsker Telenor nå å fakturere abonnentene med 200 kr pr. kvartal fordi man ikke er abonnent. En parallell til dette synes å være nettleiesystemet i kraftselskapene.
Telenor tillater seg med dette å staffe økonomisk de som ikke lenger ønsker å være kunder i selskapet. Det kan virke som om Telenor med dette har det mål å "tvinge" folk til å gå tilbake til seg samtidlig som de forhindrer brukerne å benytte en annen teknologi som er mer konkurransedyktig enn det Telenor klarer å kunne tilby til.
Slik dette har utviklet seg til, kan det oppfattes som Telenor tar seg betalt for en vare som de helt enkelt ikke leverer. Situasjonen kan oppfattes som om den er ute av kontroll og forbrukerne må betale for monopolet. Dette prinsipp synes å innebære en forretningsmoral og politikk som ikke er i pakt med de visjoner som lå til grunn da Stortinget behandlet konkurranseutsettingen av teletjenester.