Torbjørn Andersen (FrP): Evje trafikkstasjon i Aust-Agder er foreslått nedlagt. Evje er en kommune som sliter med betydelige omstillingsproblemer etter at den store militærleiren Evjemoen for få år siden ble nedlagt. En nedlegging av trafikkstasjonen vil ytterligere forverre vilkårene for deler av den lokale næringsvirksomheten som er avhengige av de tjenester og tilbud trafikkstasjonen i dag gir.
Kan statsråden bidra til å etablere en forsøksordning med privat drift av Evje trafikkstasjon?
Begrunnelse
Både Evje og Hornnes kommune samt flere private aktører har tatt til orde for en privatisering av trafikkstasjonen, med et statlig tilsyn på de tjenester som ytes der. Evje trafikkstasjon har i dag et stort volum på oppkjøring av tyngre kjøretøy som lastebil og buss, i tillegg til oppkjøring med personbil. Potensialet for oppkjøringer i 2004 ved Evje trafikkstasjon var rundt 500 oppkjøringer bare på tyngre kjøretøyer. Manglende kapasitet medførte imidlertid at mange oppkjøringer måtte henvises til enten Arendal eller Kristiansand. I tillegg finnes både bilverksteder og bilforhandlere i kommunene som har stor nytte av trafikkstasjonens tjenester. Hele Setesdalsregionen med 5 kommuner som i areal dekker rundt halve Aust-Agder fylke har en ikke ubetydelig interesse i at tilbudene ved Evje trafikkstasjon blir opprettholdt. Driftsgrunnlaget for Evje trafikkstasjon vurderes til å være godt og mulighetene for lønnsom drift er derfor stor. I denne sammenheng er en eventuell privat drift av trafikkstasjonen en god løsning som både kommunen og næringslivet i kommunen sterkt vil anbefale som alternative til nedlegging. Man håper i denne sammenheng selvsagt på positive signaler fra sentralt hold til en eventuell privat drift av Evje trafikkstasjon.