Arne Sortevik (FrP): En undersøkelse gjennomført av Elevorganisasjonen viser at norske elever i videregående skole mangler innflytelse på egen skolehverdag. I forskrift til opplæringsloven § 4-11 er den enkelte skole pålagt å ha et system som sikrer at opplæringen blir planlagt, gjennomført og vurdert i samarbeid med eleven. Få skoler har et slikt opplegg og enda færre rektorer synes å ha satt seg inn i opplæringslovens bestemmelser.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at alle skoler følger opplæringslovens bestemmelser om elevmedvirkning?
Begrunnelse
Jeg viser til forskriftens fulle tekst, og som gjelder for videregående opplæring:
"§ 4-11. Planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringa
Den enkelte skolen/lærebedrifta skal ha eit system som sikrar at opplæringa blir planlagd, gjennomført og vurdert i samarbeid med eleven/lærlingen/lærekandidaten og som sikrar at opplæringa er i tråd med den generelle delen av læreplanen og dei fagspesifikke læreplanane. Elevane/lærlingane/lærekandidatane skal få ei innføring som gir grunnlag for å kunne delta aktivt i dette arbeidet."
Jeg minner om at kap. 9a i opplæringsloven gjelder elevene sitt skolemiljø og omfatter fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Opplæringslovens forskrift § 4-11 er noe helt annet enn dette; planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen for den enkelte elev. Undersøkelsen foretatt av Elevorganisasjonen viser et resultat som er bekymringsfull av flere grunner.
For det første synes lovverk med forskrifter åpenbart lite kjent av rektorer og derfor dårlig fulgt opp. For det andre er den elevretten som forskriften omtaler viktig for elevens læringsutbytte. Motivasjonen kan påvirkes direkte av motivasjonen; derfor er det viktig at eleven kan delta i planlegning og vurdering av opplæringen undervegs. For det tredje stiller forskriftens bestemmelser store krav til både skoleledelse og den enkelte lærer; her synes det å mangle mye.
Det er derfor viktig at forskriften følges opp som en del av kvalitetsutviklingen og kvalitetsdokumentasjonen innefor videregående opplæring.