Arne Sortevik (FrP): I Innst. S. nr. 268 (2003-2004) om St.meld. nr. 30 Kultur for læring understreket et flertall i komiteen at "økonomifaget må vurderes styrket i videregående opplæring". I forslag til nye læreplaner ser faget bedriftsøkonomi og regnskap med 25 uketimer erstattet av faget næringslivsøkonomi med 15 uketimer. Også andre forslag synes å redusere fokus på økonomiopplæring.
Hvordan vil statsråden forhindre at det viktige økonomifaget styrkes og ikke svekkes i innhold og omfang?
Begrunnelse
Jeg viser til de uttalelser som komiteen gav om økonomifaget i Innst. S. nr. 268:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, understreker at økonomifagene må vurderes styrket i videregående opplæring."
Videre heter det:
"Økonomifagene
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, har merket seg at departementet ikke har tatt stilling til Kvalitetsutvalgets forslag om å ta faget økonomi/IKT ut av fellesfagene. Flertallet mener at hensikten med inndelingen av det studiespesialiserende utdanningsprogrammet i ulike programområder må være at disse områdene gir mulighet til forskjellig faglig fordypning.
Flertallet viser til at økonomifagene finnes i dag som obligatorisk fag innenfor grunnkurs allmenne fag, økonomiske og administrative fag, innen VKI økonomiske og administrative fag og i studieretning for salg og service. Den endelige plassering og fastsetting av omfanget må skje i samarbeid med partene i arbeidslivet og relevante fagmiljøer.
Flertallet vil likevel påpeke at fagene må videreføres i det nye utdanningsprogrammet for service og samferdsel og innenfor programområdet for samfunnsfag og økonomi i det studiespesialiserende utdanningsprogrammet. I forhold til programområdene for språkfag og for medier, kommunikasjon og formgivningsfag, mener komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre at økonomifag må vurderes i forhold til annen fordypning. Innenfor programområdet for realfag må økonomifag innarbeides."
Komiteens ulike merknader knyttet til økonomifaget gir klare signaler om at økonomifaget skal styrkes og at tilbudet i økonomiske fag skal være minst like stor som i dag på alle nivåer i begge de nye utdanningsprogrammene.
Når bedriftsøkonomi og regnskap ser ut til å bli erstattet av et fag med 10 uketimer mindre og uavklart innhold gir dette ingen signaler om faglig styrking.
Når Økonomi/IKTE som er obligatorisk fag på grunnkurs med 5 uketimer erstattes gjennom fordeling til matematikk Vg1 og samfunnslære Vg2 gir dette gjennom deling og plassering på ulikt kurstrinn signaler om nedprioritering og åpenbart redusert faglig utbytte. Ikke minst fordi undervisningen vil bli overtatt av mattematikklærere og samfunnsfaglærere mens faget i dag undervises av lærere med økonomifaglig bakgrunn.
Jeg oppfordrer statsråden til å følge flertallets merknader om utvikling og styrking av økonomifaget gjennom samarbeid med næringsliv og fagmiljø.