Elisabeth Røbekk Nørve (H): Kan statsråden redegjør for hvilke tiltak departementet planlegger for å bedre tilgjengeligheten for funksjonshemmede på kollektivtransportområdet, og hvor langt er departementet kommet i sin vurdering i om gjeldende EU-krav for nye klasse 1-busser, skal kunne gjøres gjeldende for øvrige bussklasser?
Begrunnelse
I Sunnmørsposten 12. april kunne vi lese om leveranse av 12 nye busser, den såkalte TIMEkspressen som med en times mellomrom skal frakte passasjerer gjennom Møre og Romsdal, fra Kristiansund i nord, til Volda i sør. Bussene viser seg nå å ikke være tilrettelagt for funksjonshemmede og rullestolbrukere til tross for at de i samarbeid med helseforetakene også skal frakte pasienter til og fra sykehusene i fylke. Samarbeidet var ment å skulle bidra til en mer effektiv og økonomisk gunstig transportordning, fremfor dagens storforbruk av drosjer. Undertegnede mener at anskaffelse av nye busser uten løfteramper for rullestolbrukere i dagens samfunn, er både gammeldags og umoderne. I heftet "Aktuelt i Norden - Handikapperspektivets synlighet innen fem politikkområde" (av Finn Petren, avgått direktør NSH og Nordisk Handikappolitiske Rådet) vises det til at Norge fra 2003 ble implementert i EU-direktivet som stiller spesifikke krav for tilgjengelighet ved registrering av nye klasse 1-busser "bybusser", og at departementet vil vurdere om disse kravene også skal gjøres gjeldende for øvrige bussklasser. I samme hefte står det at i Finnland er det standardkrav med lave gulv i alle busser, og at det kreves ramper i alle busser som får statlig støtte.