Karin Andersen (SV): Norge har ratifisert Palermoprotokollen, som skal bekjempe og straffe handel med mennesker, særlig kvinner og barn. Protokollens definisjon spesifiserer plikt til å beskytte alle ofre for denne handelen og ikke bare de som i en straffesak kan bevise seg utsatt for tvang. Kommunalministeren legger vekt på at man må sikre seg at kvinnene er faktiske ofre for trafficking og ikke prostituerer seg frivillig.
Hva vil Regjeringen gjøre for å sikre en praksis gir beskyttelse og ikke er i strid med protokollens definisjon?
Begrunnelse
I desember 2000 samlet 148 land seg i Palermo, Italia til en konferanse som åpnet for signering av den nye FN-konvensjonen. Forut for dette hadde mange jobbet hardt i mer enn to år for å få en protokoll som faktisk ivaretok ofrene for menneskehandel. En viktig del av dette er at protokollens definisjon av trafficking har et menneskerettighetsfokus. Protokollen er basert på internasjonale menneskerettigheters prinsipper.
Ifølge protokollen har alle ofre for menneskehandel krav på beskyttelse, ikke bare de som kan bevise tvang og overgrep (artikkel 3a og b) og det spesifiseres også tydelig i artikkel 3b at samtykke hos ofre for menneskehandel skal anses som irrelevant. Begrunnelsen for dette er blant annet at det finnes mange ulike former for "samtykke" sett ut fra et vidt tvangsperspektiv. Tvang behøver ikke å bety at man er innelåst eller utsettes for fysiske overgrep. Det er en hårfin balansegang mellom "samtykke" og tvang i en rekke av disse sakene, og avgrensning er uklar. Et sterkt behov for å tjene penger for kvinner som kommer fra ekstremt fattige og kummelige kår kan gi et "samtykke" til utnyttelse.
Fra et asyljuridisk standpunkt har Palermoprotokollens artikkel 14 pålagt landene en forpliktelse til å gi ofrene tilgang til asylinstituttet i det enkelte land. I tillegg har UNHCR slått fast i en egen paragraf i sine retningslinjer vedrørende kjønnsbasert forfølgelse at menneskehandel skal inkluderes og vurderes der.
Når man i Norge ser på grunner til asyl må man også se på fremtidig risiko for ny menneskehandel og forfølgelse i hjemlandet. De har vært ofre tidligere og den koblingen kan også føre til fremtidig forfølgelse. Internasjonal juridisk ekspertise på området peker også på at ofre for menneskehandel må vurderes ut fra FNs flyktningkonvensjon og dens definisjon "spesiell sosial gruppe".