Gjermund Hagesæter (FrP): Mange inkassosaker blir unødig sendt til namsmannen fordi inkassobransjen ikke er gitt tilstrekkelig tilgang til opplysninger i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (AA-registeret).
Synes ikke finansministeren inkassobransjen burde ha tilgang til dette registeret dersom dette kan bidra til reduksjon av antall utleggsbegjeringer med resultatet "Intet som utlegg" og dermed mindre belastning for debitor?
Begrunnelse
Rettsgebyrene namsmannen belaster i forbindelse med en forretning med resultat "Intet til utlegg", er isolert sett 1 774 kr pr. sak. Det er inkassobransjen som i hovedsak sender slike saker til namsmannen. I 2004 mottok inkassobransjen ifølge Lindorffs saks- og skyldnerdatabase totalt 3 578 373 nye saker til innfordring, hvorav ca. 162 000 ble sendt videre til namsmannen med begjæring om utlegg. Direkte tvangsinndrivelse av uimotsagte krav innføres fra og med neste år. Det forventes at dette vil medføre økt antall utleggsbegjæringer med økt ressursbruk hos namsmannen.
Gjennom avtale med offentlige og private databaseeiere har inkassobransjen i dag tilgang til flere registre, hvorav noen med mer sensitiv informasjon enn det som leveres fra AA-registeret: Det Sentrale Folkeregister (DSF), Det Sentrale Motorvognregister (AUTOSYS), Det Sentrale Tinglysingsregister (DST), Brønnøysundregistrene, Kredittopplysningsregistrene (betalingsanmerkninger, inntekt, formue, skatteligning tre siste år mv.).
Bransjen er lovregulert og underlagt tilsyn gjennom inkassoloven med krav om god inkassoskikk og taushetsplikt og tilhørende straffebestemmelser. Tilsyn føres av kredittilsynet som også håndterer foretaksbevilling med krav til kvalifikasjoner og krav til egnethet og personlig inkassobevilling med krav til vandel og kvalifikasjoner. Bransjen må også følge IKT-forskrifter. Videre gjelder personopplysningsloven vedrørende håndtering av data. Tilsyndmyndighet her er Datatilsynet, og det er meldeplikt/konsesjon for personregister i inkassovirksomhet.
AA-registeret som det bør være tilgang til inneholder opplysninger om arbeidstakers arbeidssted og arbeidsgivers ansatte, med opplysning om stillingsbrøk.
Eksisterende tilgang til registre er ikke nok til å foreta en total og forsvarlig vurdering av skyldners situasjon før det begjæres utlegg. Det vises i denne forbindelse til kravet om god inkassoskikk, herunder om ikke å påføre skyldner en urimelig ulempe, dvs. ikke påføre vedkommende unødige kostnader. Tilgang til AA-registeret vil gi en mulighet til å foreta en grundigere undersøkelse før utlegg begjæres. Dette vil føre til en betydelig reduksjon i antall saker til namsmannen, da saker med påvist insolvens og/eller arbeidsledighet i all hovedsak ikke bli fremmet.
Følgende positive effekter vil kunne påregnes:
1. Skyldners tilleggskostnad på 1 774 kr reduseres eller faller bort, og hun utsettes således ikke lenger for unødig påtrykk og ulempe, jf. inkassoloven § 8 med brev fra inkassobyrå og namsmann.
2. Namsmyndighetenes bruk av ressurser reduseres.
3. Fordringshavernes/næringslivets kostnader reduseres.