Øyvind Vaksdal (FrP): Et norsk selskap som leverer bunker/olje til fiskebåter i Barentshavet har en betydelig finanskostnad med utestående avgiftsinnbetalinger som alltid blir refundert. De opplever også problemer med tolkningen av mva-loven vedrørende avgiftsfritak for bunkers til eget bruk.
Vil statsråden ta initiativ til at skattemyndighetene kan revurdere sin skjønnsvurdering av lovverket, og dermed legge til rette for at norske bunkersselskap med operasjoner i internasjonale farvann kan konkurrere på lik linje med utenlandske konkurrenter?
Begrunnelse
Et norsk selskap som leverer bunkers til fiskebåter og skip i Barentshavet opplever vanskelige konkurranseforhold i forhold til utenlandske konkurrenter. Utenlandske selskaper kan selge bunkers uten særlige avgiftsbelastninger. Det norske selskapet må derimot til enhver tid dekke store utestående fordringer ovenfor staten vedrørende refusjon av avgifter. Selskapet betaler avgifter og moms ved kjøp av olje i Norge, men ved salg av oljen i Barentshavet beregnes ikke mva, fordi det videreselges i internasjonalt farvann/internasjonale kunder. Til tross for at dette er konsekvent for hele selskapets virksomhet, så får de ikke innvilget fritak for innbetaling av avgiftene som de kan dokumentere likevel vil bli frafalt. Disse utestående fordringene medfører betydelige kapitalkostnader for selskapet.
Dernest må selskapet betale diverse avgifter på sin egen maskin bunkers, til tross for at skipene driver utenlandsfrakt.
Skattedirektoratet har vurdert det slik at man skal anse skipenes virksomhet som "skip i utenriks fart", og Sjøfartsdirektoratet regner lossing/levering av olje til utenlandske fiskefartøy som anløp av utenlandsk havn, noe som tilfredsstiller kravet om fritak for merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester (merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 2 bokstav a (jf. også forskrift nr. 24 § 9 annet ledd)). Denne farten til utenlandske havner (losing av olje til utenlandske fartøy) gjør at selskapets tankbåter får være registrert i NIS.