Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til Innst. S. nr. 150 (2004-2005) om Dokument nr. 8:32 (2004-2005) om straks å innføre avbøtende tiltak for at vogntog med høyde over 4 meter kan passere Haukelitunnelene. Samferdselskomiteen som behandlet saken har gitt klare føringer om å finne løsninger med tillat høyde på 4,2 meter slik næringslivet har understreket er behovet. Komiteen ba om at ulike løsninger ble vurdert i forbindelse med anbudsinnhenting og om å bli orientert om saken i vårsesjonen 2005.
Hvordan vil denne orienteringen bli gitt?
Begrunnelse
Samferdselskomiteen har i sine merknader vært tydelig på at mang sikter mot løsning som tillater kjørehøyde på 4,2 meter. Komiteen har også pekt på at ulike løsninger er påpekt fra anleggsbransjen, og at gode løsninger ikke nødvendigvis blir de dyreste. Dersom tiltak for å skaffe passeringshøyde på 4,2 meter kombineres med andre typer arbeid (sikkerhetstiltak og vedlikehold) kan tiltak fremstilles som svært kostbare. Det er derfor grunn til å understreke at anbud på økt tunnelhøyde selvsagt forutsettes bare å omhandle tiltak som er absolutt påkrevet for å sikre slik høydeøkning. Jeg har også registrert at vegkontor i to regioner arbeider med tiltak på samme vegforbindelse, hhv. i Hordaland og i Telemark. Det synes som om disse to kontorene legger helt ulik premiss for oppfølgning av Stortingets signaler gjennom komitémerknader; i Hordaland utlyses anbud på økning til 4,1 meter og i Telemark utlyses anbud på økning til 4,2 meter. Det er åpenbart behov for en orientering til Stortinget om denne saken for å sikre at oppfølgning av Stortingets klare signaler faktisk blir gjennomført og slik som Stortinget faktisk har bedt om.