Svein Flåtten (H): Det er nå en meget aktuell problemstilling at det viktigste prosjektet i Vegpakke Tønsberg, ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy, utenom Tønsberg sentrum, samt viktige tiltak for kollektivtrafikken, kan bli skrinlagt i folkeavstemningen 12. juni, stikk i strid med komiteens og Stortingets forutsetninger.
Hvilke muligheter ser statsråden til å kunne få realisert ny Nøtterøy-forbindelse og viktige tiltak for kollektivtrafikken, dersom det skulle bli nei til fase 2 i folkeavstemningen?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i januar 2003 at veisystemet rundt Tønsberg (Tønsbergpakken) skulle bygges ut med bompengefinansiering, i 2 faser, innenfor en kostnadsramme på 2 600 mill. 2002-kroner, jf. St.prp. nr. 38 (2002-2003) og Innst. S. nr. 103 (2002-2003) Fase 1 av prosjektet (ringvei nord for Tønsberg) er under bygging. Det er i St.prp. nr. 38 lagt til grunn en statlig andel av investeringskostnadene for Tønsbergpakken på 5 pst. Departementet skal komme tilbake til Stortinget med fase 2 basert på en konsekvensutredning. Hovedprosjektet i fase 2 vil være en ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy. Fase 2 er videre tenkt å omfatte bl.a. tiltak for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken.
Det har oppstått kostnadsøkninger i forhold til planene for Tønsbergpakken slik de var før St.prp. nr. 38 ble lagt frem. Sammen med svært lav finansieringsandel har kostnadsøkningen ført til folkelig opprør mot prosjektet og vedtak i kommunestyrene i Tønsberg-området om folkeavstemning 12. juni med ja eller nei til videreføring av fase 2 som tema. Resultatet av folkeavstemningen er høyst uvisst.
Det viktigste gjenstående prosjektet i Tønsbergpakken er Nøtterøy-forbindelsen hvor komiteens flertall under behandlingen spesielt pekte på Kanalbrua med ÅDT 40 000 som det største fremkommelighetsproblem. Komiteen uttalte videre også at dagens fastlandsforbindelse "ikke er en tilfredsstillende løsning". Komiteen understreket også nødvendigheten av en kraftig opprustning av kollektivtilbudet, og at forholdene må legges bedre til rette for myke trafikanter. Det er i arbeidet lokalt med fase 2 lagt stor vekt på fysisk tilrettelegging for kollektivtrafikken. En hovedutfordring i tillegg vil være å skaffe de nødvendige midler til drift.
Faren er nå overhengende for at det viktigste prosjektet i Tønsbergpakken, ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy, utenom Tønsberg sentrum, og viktige tiltak for kollektivtrafikken kan bli skrinlagt i folkeavstemningen, stikk i strid med komiteens og Stortingets forutsetninger. Det er derfor viktig å vite hvilke muligheter statsråden ser for å kunne få realisert ny Nøtterøy-forbindelse og viktige tiltak for kollektivtrafikken, dersom det skulle bli nei til fase 2 i folkeavstemningen, og om det foreligger noen muligheter for statlige bidrag til drift av kollektivtrafikken.