Arne Sortevik (FrP): Omfanget av bompengefinansierte samferdselsprosjekter har økt sterkt i Norge og medfører at bilbrukerne betaler en omfattende ekstra kjøreskatt. I slike prosjekter inngår statlige bevilgninger i varierende grad. Utbetaling av statlige midler varierer sterkt for de ulike prosjektene. Dette medfører ekstra rentekostnader som øker prosjektkostnadene og derved bompengeinnkreving fra brukerne.
Vil statsråden endre praksis slik at staten utbetaler sin andel av prosjektfinansieringen i takt med prosjektfremdrift?
Begrunnelse
Jeg viser til omtale i VG 18. oktober 2005 vedrørende finansiering av Svinesundbroen der ekstra rentekostnader for "forskjøvet" overføring av statlige midler ser ut til å medføre ekstra låneopptak og ekstra rentekostnader på 11 mill. kr pr. år. Ekstrakostnadene blir belastet brukerne gjennom bompenger.
Jeg viser videre til St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementets budsjett for 2006 der oppstart av Bybaneprosjektet i Bergen er omtalt. Det er avsatt 290 mill. kr hvorav 285 mill. kr skal komme fra bompenger.
Til oppstart av Ringveg vest er det avsatt 130 mill. kr som i sin helhet finansieres av bompenger.
Bybanen og Ringveg vest inngår i Bergensprogrammet der bergenserne selv skal bidra med 2,980 mill. kr gjennom bompenger og staten med 2,090 mill. kr. Utbetalingen av statlige midler vil åpenbart påvirke rentekostnadene for hele prosjektet og derved også de utgifter som må dekkes gjennom bompenger.
Jeg håper statsråden vil se nærmere på denne situasjonen både for å endre praksis med sen utbetaling av statlige bevilgninger til prosjekter og vurdere forskottering fra staten for å spare rentekostnader for samferdselsprosjekter som finansieres ved bruk av bompenger.