Gunnar Gundersen (H): Konkurranseutsetting av person- og godstransport på jernbane har allerede gitt gode resultat. I regjeringserklæringen går det frem at Regjeringen vil stoppe i alle fall deler av videre konkurranseutsetting.
Hvor mye av konkurranseutsettingen på sporet vil statsråden stoppe, og hvilke tiltak vil hun foreslå for å forbedre tilbudet til kundene for de kronene staten bevilger?
Begrunnelse
Vi har for eksempel allerede sett at anbudsutsetting på Gjøvikbanen vil gi over 10 mill. kr i besparelse som kan brukes til å gi de reisende der et bedre tilbud. Fortsatt er det helstatlige NSB som skal drive på helstatlige Jernbaneverkets skinnegang. Selv etter det ble avklart snakker man om privatisering. Det er en merkelig språkbruk. Senest samme uke som den nye Regjeringen avsluttet sine forhandlinger om plattform på Soria Moria, var NSB-ledelsen ute på TV2-nyhetene og påpekte det samme vi har hørt fra ledelsen i Posten: Nemlig at varslet konkurranse har gitt en ny giv og gode resultat allerede før konkurransen er innført. Både Posten og NSB har bedre punktlighet og mer fornøyde kunder enn på flere år. Dessuten har vi sett utvikling av nye og forbedrede tjenester og bedre tilgjengelighet.