Ola T. Lånke (KrF): Hva mener kunnskapsministeren vil være det viktigste virkemiddelet for å gjøre skolen enda bedre?
Begrunnelse
De siste årene har det kommet flere undersøkelser som har vist at det er mye som er bra i skolen, men at det samtidig er nødvendig å foreta endringer for å gjøre skolen enda bedre. Blant annet viser undersøkelser at nærmere 20 pst. av elevene i dag går ut av ungdomsskolen uten tilstrekkelige lese- og skriveferdigheter. Mangel på grunnleggende ferdigheter får konsekvenser for resten av livet. Derfor er det avgjørende å sikre at alle som går ut av ungdomsskolen har fått den kunnskapen som er nødvendig for å fungere i samfunns- og arbeidsliv.
Regjeringen har i sin regjeringsplattform gått inn for å trappe opp lengden på skoledagen på barnetrinnet opp til 28 undervisningstimer i uka. I dag er det 23 timer i uken i 1.-4. klasse, 27 timer i uken i 5.-7. klasse og 30 timer i uken på ungdomstrinnet. En heving av timetallet vil koste flere hundre millioner kroner. Dette vil derfor bli en stor økonomisk satsning på skolesektoren for Regjeringen. Den forrige regjering fikk flertall i Stortinget for å igangsette kunnskapsløftet. Dette er en reform hvor satsningen ligger på innholdet i skolen, samt en historisk satsning på et kompetanseløft for lærerne på 2-3 mrd. kr.
En prioritering av å øke timetallet i skolen vil kunne gå på bekostning av en satsning på innholdet i skolen og på kompetanseheving for lærerne.