Torstein Rudihagen (A): Hvilke muligheter ser Regjeringen til å kunne pålegge helseforetakene å legge inn en beredskapsplikt ved utlysning av anbud for offentlig betalt transport?
Begrunnelse
Sykehuset Innlandet har lagt syketransporten i sitt nedslagsfelt ut til anbudskonkurranse. I mange næringer utgjør slik transport en stor del av den lønnsomme virksomheten til drosjenæringen. Drosjenes beredskapsplikt er et vilkår knyttet til drosjeløyvet. Beredskapsplikt betyr at løyvehaver er pliktig til å stå til disposisjon for oppdrag hele døgnet.
Representanter for drosjenæringen uttrykker bekymring for konsekvensen av anbudsutsetting av syketransporten. Særlig i distriktene, der markedsgrunnlaget for drosjedrift utover "kjernetiden" 8-16 er begrenset, vil en "skumming av markedet" innebære dårligere tilbud i perioder med lavt trafikkgrunnlag.
Dersom drosjene skal konkurrere med andre aktører som ikke har den samme beredskapsplikten så mener næringen at konkurransen blir skjev. Dagens situasjon er at lønnsom drift på dagtid finansierer ulønnsom drift på kvelds/nattestid. Drosjeeierne vil ikke kunne levere et konkurransedyktig tilbud og samtidig ta hensyn til den pålagte beredskapsplikten. Det må her legges til at prisene på drosjetjenester er regulert, slik at oppjustering av priser på kvelds/nattestid ikke er aktuelt. Dersom drosjeeiere med løyver taper anbudskonkurransen, vil videre drift være høyst usikker og dette vil igjen ramme distrikter med lite trafikkgrunnlag.