Kenneth Svendsen (FrP): Vil Samferdselsdepartementet ta initiativ til å påvirke planleggingen av ny vegtrasé mellom Rørvika og Strømsnes (rv 80 mellom Fauske og Bodø), slik at vegen blir lagt utenom bebyggelse, gir kortere reisetid, sparer dyrket mark og løser problemene med planoverganger i forhold til Jernbaneverket?
Begrunnelse
Statens vegvesen har lagt frem Vegpakke Salten, med en oversikt over flere vegprosjekter hovedsakelig langs rv 80 i Nordland. Den aktuelle traseen er konkretisert i en kommunedelplan for Rørvika Straumsnes i Fauske, datert juni 2005. Denne kommunedelplanen er nå til lokal behandling.
Vegvesenet legger opp til en utbedring av riksvegen på den aktuelle strekning som følger dagens trasé. Et sterkt lokalt initiativ, som også har fått støtte av andre enn de berørte parter, innebærer flytting av traseen.
Den alternative traseen, som vil bli noe dyrere enn Vegvesenets forslag, har følgende fordeler:
Den går utenom eksisterende bebyggelse. Ulykkeshyppigheten vil bli lavere. Strekningen er i dag den mest ulykkesbelastede vegen i Nordland, med flere dødsulykker pr. år. Vegvesenets forslag løser ikke dette, fordi vegen fortsatt vil ligge i de mest utsatte ulykkesstrekningene. Mer dyrket og dyrkbar mark vil bli skånet. Traseen vil forkorte reisetiden mellom Fauske og Bodø med 6-8 minutter. I lys av den forventede trafikkøkning (mer enn 40 pst. de neste 20 år), bør de ovennevnte hensyn tillegges større vekt.