Arne Sortevik (FrP): På ulike vis er det kommet frem at fremlegging av egen stortingsproposisjon om prosjekt Jondalstunnelen i Hordaland er blitt forsinket. Senest i svar på spørsmål i Stortingets spørretime 9. november 2005 svarte statsråden at arbeidet med kvalitetssikring var i full gang, og at det var lagt opp til at saken skal fremmes så tidlig som råd i vårsesjonen. Tilsvarende arbeid med Prosjekt Hardangerbro i samme fylket tok 3 måneder.
Kan statsråden nå gi avklaring om prosessen og tidsplan for arbeidet med kvalitetssikring av Jondalstunnelen?
Begrunnelse
Det er nærliggende å se på prosessen for arbeidet med Hardangerbroen.
I arbeidet med kvalitetssikring av Hardangerbroen ble det i tråd med Finansdepartementets retningslinjer for ekstern kvalitetssikring av statlige investeringer på over 500 mill. kr foretatt utlysing av anbudskonkurranse blant de eksterne konsulenter som det er inngått rammeplan med for slike oppdrag. Utlysing gjennom Norsk lysingsblad skjedde 3. mai 2005.
Kontrakt med konsulenter ble inngått 1. juli. Rapporter ble levert henholdsvis 12. og 14. august 2005 fra Metier og Møreforskning. Tidsforbruket var altså knappe halvannen måned fra kontraktsinngåelse til rapportene var klare og ca. 3 og en halv måned fra utlysing ble foretatt. Proposisjonen ble fremlagt av forrige regjering 7. oktober 2005, altså etter ytterligere 2 måneders tidsbruk.
Dette gir en indikasjon om tidsbruk, men det er viktig å minne om at Jondalstunnelen målt i 2004-kroner er anslått til å koste under 500 mill. kr, at prosjektet er et fylkesvegprosjekt og ikke en statlig investering og endelig at det på ulike måter har vært gjennomført kvalitetssikring også av eksterne undervegs i arbeidet.
Endelig bompengesøknad er utarbeidet av Statens vegvesen region vest og oversendt Vegdirektoratet tidlig i juli måned 2005. Tidligere samferdselsstatsråd svarte 6. oktober 2005 følgende: "saken er hittil ikke kommet til Samferdselsdepartementet. Det gjenstår bl.a. å ta stilling til om det skal foretas ytterligere kvalitetssikring eller ikke". Uklarhet om kvalitetssikring eller ikke har nåværende statsråd ryddet bort. Derfor er det viktig at ikke ytterligere tid tapes i videre arbeid med prosjektet.
Jeg håper derfor at statsråden på bakgrunn av den uforståelige forsinkelsen prosjektet er påført vil ha særlig oppmerksomhet på arbeidet videre for å sikre hurtig fremdrift.
I den forbindelse ber jeg om informasjon om prosessen og tidsplanen for arbeidet med kvalitetssikringen av Jondalstunnelen fordi dette vil være styrende for når stortingsproposisjon om prosjektet kan være ferdig.