Peter Skovholt Gitmark (H): Krigsseilersaken er et ytterst vanskelig og følsomt kapittel i norsk etterkrigshistorie. Etablering av et krigsseilermuseum om bord i "Hestmanden", det siste gjenværende skip fra Nortrashipsflåten under siste krig, var ment som en anerkjennelse av sjøfolkenes innsats.
Hva vil statsråden gjøre for at prosjektet nå ikke skal stoppe opp, og hva vil statsråden gjøre for å unngå ytterligere interessekonflikter mellom Kultur- og kirkedepartementet og Miljøverndepartementet/Riksantikvaren?
Begrunnelse
Stortinget bevilget i anledning fredsjubileet i 1995 de første midlene til Hestmanden-prosjektet. Presidentskapet fremmet saken. Begrunnelsen var todelt: Restaurering av skipet, samt å formidle norske krigsseileres innsats gjennom to verdenskriger. Som en følge av Stortingets bevilgning ble det opprettet en offentlig stiftelse som har tatt opp denne begrunnelsen i sitt formål; bevaring av skipet og formidling av krigsseilernes historie. Slik ansvarsfordelingen er i norsk kulturforvaltning berører prosjektet to departementer, Miljøverndepartementet og Kultur- og kirkedepartementet. Midlene i 1995 ble bevilget over Miljøverndepartementet/Riksantikvarens budsjett, noe som senere er fulgt opp med årlige bevilgninger. 4,5 mill. kr er varslet fra Riksantikvarens side til restaureringsarbeider både for 2006 og 2007. Nå er arbeidene kommet så langt at restaureringen må samordnes med formidlingsdelen av prosjektet. "Tilrettelegging for publikum" regner Riksantikvaren imidlertid som en del av den museale virksomheten om bord og viser til at dette er Kultur- og kirkedepartementets ansvar. Direktoratet har derfor gitt klar beskjed om at Riksantikvarens midler kun kan brukes til restaurering. Dersom det ikke bevilges midler til å legge skipet til rette for publikum eller til å drive museal virksomhet om bord, vil dette føre til at Stiftelsen Hestmanden ikke lenger kan arbeide i tråd med sitt formål.