Torbjørn Hansen (H): Hvordan påvirker forslaget til kapitalavkastningskrav mot TINE mulighetene for å håndheve forutsigbare og rettferdige konkurransevilkår i meierisektoren og dermed viktige forbrukerhensyn, hva er bakgrunnen for at Landbruks- og matdepartementet ikke gir dette forslaget en normal, forsvarlig høringsfrist, og kan det være aktuelt å legge saken frem som egen sak til Stortinget?
Begrunnelse
Landbruks- og matdepartementet sendte 17. november 2005 ut på høring forslag om oppheving av etterregningsbestemmelsen i prisutjevningsordningen for melk og innføring av et kapitalavkastningskrav rettet mot TINE.
Høringsfristen ble satt til 8. desember, tilsvarende 3 uker. Både Konkurransetilsynet og Handels- og Servicenæringens (HSH) har sterke innvendinger til hastverket i saken og den korte høringsfristen. Konkurransetilsynet uttaler til Nationen 7. desember at normal høringsfrist i en slik sak er 3 måneder og ikke mindre enn 6 uker. HSH mener det foreliggende forslaget berører flere viktige prinsipielle forhold, krever en grundig behandling og konkluderer med at høringsfristen fremstår som uansvarlig.
Fjerning av etteregningsordningen kan ha store økonomiske konsekvenser for aktørene i meierinæringen og dermed påvirke konkurranseforholdene mellom dem. Q-meieriene viser til at dagens etterreguleringsordning har medført betydelige utbetalinger til uavhengige aktører og at dagens ordning må videreføres inntil videre. I perioden 2000-2003 fikk de uavhengige aktørene utbetalt mer enn 50 mill. kr. HSH mener i sin høringsuttalelse at forslaget legger til rette for kryssubsidiering, og dermed muligheter for TINE til å presse ut konkurrenter i enkeltsegmenter. I en høringsuttalelse skriver også Finansdepartementet at et normert egenkapitalavkastningskrav må differensieres mellom ulike produkter/produktgrupper for å motvirke kryssubsidiering.
Forslaget om å fjerne etterregningsbestemmelsene synes å kunne ha store konsekvenser for meierisektoren, og bør uansett utsettes til man har et godt gjennomarbeidet system og et ferdig takstgrunnlag på kapitalen i TINE. Det gis klare signaler fra andre konkurrerende aktører til TINE om at forslaget kan svekke konkurransen i melke- og meierimarkedet dersom det gjennomføres i 2006.
Forslaget kan utsettes og forelegges Stortinget som egen sak i stedet for å fremlegges i forbindelse med jordbruksavtalen.