Arne Sortevik (FrP): Det er fremkommet opplysninger om et stort antall kanselleringer ved landets største flyplasser hittil i år. Riktignok har underbemanning hos Avinor medført redusert kapasitet i styringen av flytrafikken med tilhørende forsinkelser. Det er likevel ingen grunn til å tro at forsinkelser skal medføre så omfattende kanselleringer som fremvist. I forhold til rutetildeling kan kanselleringer være et tegn på misbruk av markedsmakt.
Hvordan vil statsråden føre tilsyn med flyselskapenes bruk av kanselleringer?
Begrunnelse
I tillegg til de forsinkelser som underbemanningen hos Avinor påfører alle flypassasjerene i Norge rammes også de reisende av et annet forhold: flyselskapenes kanselleringer. Det rapporteres om over 7 000 kansellerte flyavganger ved de største flyplassene hittil i 2005. Flyselskapene oppgir stort sett tekniske problemer og/eller mangel på mannskap (cockpit/cabin) som begrunnelse for kansellering, og avviser at såkalte kommersielle kanselleringer benyttes. Men dersom alle registrerte kanselleringer skyldes tekniske problemer eller mannskapsproblemer kan det synes som om flyselskapene har betydelige problemer med å oppfylle både forskrifter om flysikkerhet og betingelser knyttet til rutetildeling.
Bruk av tilsynsmyndighet også for å følge selskapenes regularitet innenfor tildelte områder/ruter er viktig både for å sikre flysikkerhet og for å sikre et godt og velfungerende tilbud av flyreiser. Jeg håper statsråden vil iverksette tiltak der et eller flere tilsyn kan følge også denne siden av virksomheten til operatørene innenfor norsk luftfart. Det er også viktig å understreke at problemstillinger knyttet til omfattende bruk av kanselleringer ikke ukontrollert bør kunne foregå så og si " i skyggen av" de utfordringene som selskapet Avinor fortsatt sliter med.