Arne Sortevik (FrP): Gjennom svar på skriftlig spørsmål nr. 198 fra undertegnede opplyser statsråden at ekstern kvalitetssikring for Jondalstunnelen i Hordaland skal legge til grunn et innslag av KS1. KS1 vil omfatte kvalitetssikring før forprosjektering av et prosjekt starter. I St.prp. nr. 1 (2005-2006) om budsjett for Samferdselsdepartementet heter det på side 36: "KS1 vil inntil vidare ikkje bli teken i bruk i samferdselssektoren."
Vil statsråden sørge for at det ikke forsinker prosjektet ytterligere når Samferdselsdepartementet likevel har inkludert et innslag av KS1 i kvalitetssikringen?
Begrunnelse
Jeg viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Samferdselsdepartementet side 36 pkt. 3.11 Styring av store investeringer, samt omtale i Gul bok for 2005 og Finansdepartementet, St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Det fremgår av Samferdselsdepartementets egen omtale at "KS1 vil inntil vidare ikkje bli teken i bruk i samferdselssektoren. Årsaka er at KS1 i sektoren er uavklart på fleire viktige punkt. Ikkje minst gjeld det innfasing av KS1 i høve til planprosessar i samsvar med plan- og bygningslova og innfasing av ordninga i forhold til prosessar knytt til Nasjonal transportplan".
Jeg viser også til definisjonen av KS1 som Samferdselsdepartementet oppgir: "KS1 vil omfatte ei kvalitetssikring før forprosjektering av eit prosjekt startar."
Det virker derfor meget underlig at kvalitetssikringen av Jondalstunnelen - som har vært under planlegging i mange år og som nå er på veg frem til behandling i egen stortingsproposisjon i forbindelse med godkjenning av finansieringsplan som inneholder bompenger - skal gjennom en delvis ny vurdering når det gjelder trasévalg.
Jeg viser videre til Samferdselsdepartementets egen redegjørelse i budsjettproposisjonen for 2005 der det på side 36, kolonne 2, er omtale av bruken av K2 i kvalitetssikringsarbeidet. Jeg siterer: "Nye prosjekt med kostnad over 500 mill. kr som vert omtalt i denne proposisjonen og som ikkje har blitt eksternt kvalitetssikra, vil bli kvalitetssikra i samsvar med KS2 før Stortinget vert invitert til å gi endelig løyve til anleggsstart." Jondalstunnelen er omtalt på side 130 i samme proposisjon.
Jeg viser også til den kvalitetssikringen som nylig er gjennomført for et annet viktig samferdselsprosjekt i Hordaland, Hardangerbroen, der jeg ikke kan se at tilsvarende føringer ble gitt for arbeidet som ble igangsatt i juli 2005 og avsluttet i august 2005.