Jan Sahl (KrF): Undertegnede henledet i stortingsdebatten om statsbudsjettet for 2006 den 7. november oppmerksomheten mot nye muligheter for jernbanen i nord. Øst-Vest-Korridoren, Kina-USA via Narvik, er kanskje det mest spennende jernbaneprosjektet i Norge for tiden. Arctic Rail Express Oslo-Narvik via Sverige er en svært vellykket godsrute som nå bør få sin forlengelse med et nytt spor Narvik-Tromsø. I Finnmark er det et sterkt ønske om en ny banestrekning Kirkenes-Nikel.
Hvordan stiller statsråden seg til disse prosjektene?
Begrunnelse
Bondevik II-regjeringens nordområdemelding satte fokus på de enorme mulighetene for utvikling av vår nordlige landsdel. Vi står foran en ny æra i nord, og god infrastruktur er en viktig forutsetning for bosetting, næringsutvikling og ressursutnyttelse i landsdelen. Kristelig Folkeparti vil ha et klart miljømessig perspektiv på samferdselssektoren og ønsker å prioritere løsninger som kan flytte deler av person- og godstransport over fra veg til bane. Det ligger an til en ny æra for jernbanen i nord, og Kristelig Folkeparti vil be samferdselsministeren ta fatt i disse utfordringene. Kristelig Folkeparti ønsker i tillegg til denne oppfordringen å frembringe informasjon om Regjeringens og Samferdselsdepartementets syn på disse prosjektenes status og muligheter.