Torbjørn Hansen (H): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre økt regularitet og åpenhet om kanselleringer i norsk luftfart?
Begrunnelse
TV2 viste 15. desember 2005 en reportasje hvor det fremgikk at SAS Braathens i månedene august-oktober i år har hatt 0 pst. kansellering av fly Bergen-Oslo med avgang kl. 07.30. Avgangene kl. 08.35 har derimot en kanselleringsfrekvens på henholdsvis 20, 13,6 og 19 pst. i de samme 3 måneder.
For flypassasjerer får det store konsekvenser når et fly kanselleres. Forsinket avreise eller eventuelt ødelagt formål med reise har store økonomiske konsekvenser for næringslivet.
Flyselskapet SAS Braathens avviser at det er økonomiske motiver bak kansellering. Bakgrunnen for den store forskjellen i kanselleringshyppighet mellom to nesten like avgangstidspunkt er imidlertid ikke gjort rede for og selskapet har ifølge TV2 ikke vært særlig villig til å gi ut informasjon om årsak eller kanselleringsomfang.
Konkurransepolitisk kan det være relevant at passasjerene får informasjon om kanselleringshyppighet og kanselleringsårsak for de ulike selskapene i norsk luftfart. Dette for å sikre bedre sammenlignbarhet mellom tilbyderne.
Aktørene i norsk luftfart konkurrerer sterkt på noen flyruter og det vil være relevant informasjon for kundene dersom det er høy andel kansellering på enkelte avganger. Kundene får også ekstra flykostnader når man eventuelt må skifte selskap for å gjennomføre sin planlagte reise.
Samferdselsministeren har det overordnede ansvaret for norsk luftfart. Fornyelsesministeren har ansvaret for konkurransepolitikken. Både Konkurransetilsynet og Luftfartstilsynet vil kunne spille en rolle knyttet til å undersøke og legge til rette for bedre regularitet, åpenhet og rettferdig konkurranse i luftfarten.