Jan Sahl (KrF): Regjeringen har varslet at pressestøtten skal økes til de avisene som blir hardest rammet av portoøkningen som Posten Norge AS har vedtatt fra 1. januar neste år. Det er et positivt tiltak. Det løser imidlertid ikke problemene til frivillige organisasjoner som også har store økninger i portoutgifter grunnet Postens omlegging.
Vil Regjeringen legge til rette for at også disse utgiftsøkningene kan kompenseres, og ser Regjeringen da også behov for å styrke de frivillige organisasjonenes vilkår når de kulturpolitiske hensyn ikke lenger ivaretas via Posten og Posten går over fra innholdsbasert til kostnadsbasert porto?
Begrunnelse
Posten Norge har siden 2003 gradvis lagt om fra innholdsbasert porto, som ga rimeligere porto for aviser og blader, til kostnadsbasert porto. Transport- og kommunikasjonskomiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, uttrykte i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006) bekymring over konsekvensene av Postens kraftige opptrapping av portoen, og flertallet ba derfor Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til løsning av de problemene som portoøkningen har ført til for lokalavisene. Regjeringen har nå imøtekommet dette, noe som er svært positivt for de det gjelder. Transport- og kommunikasjonskomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre uttrykte imidlertid i budsjettinnstillingen også bekymring for ukeaviser og frivillige organisasjoner som er rammet av den betydelige portoøkning som er varslet. Kristelig Folkeparti er opptatt av den avgjørende rollen frivillige organisasjoner spiller i vårt samfunn, og mener at heller ikke disses rammevilkår må forverres. Også deres kostnadsvekst bør kompenseres. Posten Norge AS uttrykker selv glede over at de avisene som får størst portoøkning etter omleggingen fra innholdsbasert til kostnadsbasert avisporto, skal motta økt pressestøtte: "Vi er glade for at Regjeringen øker pressestøtten slik at våre kunder får dekket inn portoøkningen. Prinsipielt er det riktig at pressestøtte gis direkte til avisene over statsbudsjettet, og ikke indirekte ved at Posten gir lavere priser til enkelte kundegrupper. Det er Postens konsesjon som stiller krav om at Postens priser skal være kostnadsbaserte. I 2003 ba Post- og teletilsynet Posten gjennomføre en prisomlegging for å oppfylle konsesjonskravet - og gå bort fra den historiske ordningen hvor avisporto ble fastsatt ut ifra kulturpolitiske hensyn." Det ser ut til at Regjeringen nå ser behov for å styrke lokalavisene via direkte pressestøtte når de kulturpolitiske hensyn ikke lenger ivaretas via Posten.