Arne Sortevik (FrP): I et stadig økende antall bomringer/bompengeprosjekt øker også bruken av ikke-manuell innkreving av bompenger gjennom passeringsregistrering og innkreving i etterkant. Fakturagebyr og ev. også purregebyr ved for sen betaling kan i mange tilfeller utgjøre betydelig større beløp enn den avgift som innkreves.
Føres det gjennom Vegdirektoratets tilsyn med bompengeselskapenes virksomhet også tilsyn med bruk av gebyrer ved innkreving av bompenger?
Begrunnelse
I mange tilfeller ligger bomavgiftene på 10-20 kr. Omfattende bruk av gebyrer som samlet kan utgjøre mange hundre kroner står derfor i sterk kontrast til passeringsbeløpet som innkreves. Slike gebyrer fremstår ikke bare som urimelig i forhold til hovedbeløp men medfører også at reell avgift for bruk av bompengebelagt anlegg for en del trafikkanters vedkommende kan bli langt, langt høyere enn det nominelle passeringsbeløpet.
Jeg forutsetter at omfang og praksis også vurderes i forhold til gjeldende lovverk (bl.a. inkassolov) og rimelighetsbetraktninger.