Torbjørn Hansen (H): Er det aktuelt for Regjeringen å innføre en ordning med omstillingsbøter for bedrifter som legger ned det Regjeringen mener er lønnsomme arbeidsplasser, finnes det slikt regelverk i andre europeiske land, hvilke samfunnsmessige kostnader er det aktuelt at bedriftene må dekke, og hvordan vil dette påvirke næringslivets omstillingsevne og Norge som lokaliseringsalternativ for ny virksomhet?
Begrunnelse
Næringsministeren varsler i oppslag i VG 29. desember 2005 at bedrifter i fremtiden må påregne å dekke samfunnsmessige omstillingskostnader i forbindelse med nedleggelse av arbeidsplasser.
Næringsministeren mener at slike omstillingsbøter kun skal ilegges "lønnsomme arbeidsplasser", men sier samtidig at det ikke finnes noen fasit for hva som ligger i lønnsomhetsbegrepet. Dette må vurderes i det enkelte tilfelle, og i en diskusjon i forkant av en nedleggelse, uttalte næringsministeren til VG. Næringsministeren pekte i intervjuet på at det koster penger både for enkeltmennesket, lokalsamfunnet og storsamfunnet når en bedrift med lønnsomme arbeidsplasser legges ned. Statsministeren sa i spørretimen 11. januar på spørsmål om dette temaet at det er vesentlig forskjell på privatøkonomisk lønnsomhet og samfunnsmessig lønnsomhet, og at det er politikkens oppgave å forsøke å korrigere for de samfunnsmessige kostnadene som denne type privat adferd medfører. Disse kommentarene skaper et inntrykk av at bedrifter i Norge i fremtiden skal pålegges nye og betydelig økonomiske forpliktelser i forbindelse med omstilling.
Statsministeren uttalte derimot i debatten i spørretimen 11. januar at Regjeringen ikke har planer om å innføre noen skatt på omstiling.
Dermed hersker det en usikkerhet knyttet til om Regjeringen har planer om å innføre et regelverk for bøter, krav om utgiftsdekning eller andre økonomiske konsekvenser for bedrifter som legger ned arbeidsplasser, og når regelverket skal gjelde og hvordan bøtene skal fastsettes.
Disse signalene skaper et inntrykk av at Regjeringen vurderer et vilkårlig regelverk hvor det både vil være vanskelig å definere når det er grunnlag for å ilegge en bedrift omstillingsbot, og hvordan størrelsen på boten skal fastsettes. Uansett er det ingen tvil om at et slikt regelverk vil være en betydelig endring av rammebetingelsene i Norge.
Norge har fordeler og ulemper som lokaliseringssted for næringsvirksomhet. Et mer rigid regelverk for omstilling vil utvilsomt komme på listen over ulemper ved å plassere virksomhet i Norge. Oppgangen i næringslivet har skapt tusenvis av nye arbeidsplasser de siste årene. Dersom Regjeringen fortsetter å forverre rammevilkårene for bedriftene kan denne positive utviklingen snu og føre til at det blir skapt færre nye arbeidsplasser.
Signaler om å innføre et slikt regelverk kan også påvirke bedriftenes vurderinger i forbindelse med pågående omstillinger. Dersom det oppstår spekulasjoner om at Regjeringen innføring av millionbøter ved nedleggelser kan man i verste fall risikere at bedrifter fremskynder oppsigelser for å komme et eventuelt regelverk i forkjøpet. Det er derfor behov for å gi næringslivet en avklaring på om Regjeringen har planer om å innføre slike konstruksjoner.