Odd Einar Dørum (V): Mange lærere opplever at arbeidsdagen deres i økende grad dreier seg om møter, rapportering, dokumentasjon og administrasjon, og at de får mindre tid til undervisning og direkte kontakt med elevene.
Vil statsråden treffe noen tiltak for å motvirke denne byråkratiseringen av lærerrollen, slik at lærerne får brukt arbeidstiden sin på undervisning snarere enn på byråkrati?
Begrunnelse
Fafo kunngjorde nylig en rapport om lærernes arbeidstidsordning, utarbeidet på oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund og Utdanningsforbundet, som blant annet konkluderte med at mange av lærerne opplever at den totale arbeidsbelastningen har økt uten at det kommer elevene til gode.
Dette bekymrer mange lærere. En lærer er gjengitt slik i rapporten: "Vi har mye kontor- og papirarbeid. Mye innrapportering. Hvor blir det av faget? Det å være i klassen, det å undervise? Hvorfor er det ingen som snakker om det? Vi er jo her for å tilføre elevene kunnskap. Jeg trodde det var det som var kjernen."
Venstre deler denne bekymringen, og ønsker en skole som fokuserer på kunnskap og læring, ikke byråkrati og administrasjon.