Arne Sortevik (FrP): Stord lufthavn Sørstokken drives av Sunnhordland lufthavn AS og eies av Stord kommune og Hordaland fylkeskommune. Flyplassen ble åpnet i 1985, og det ble satt ny passasjerrekord i 2005 med mer enn 63 000 reisende. Flyplassen har fått krav om bygging av nytt flytårn og ny brannstasjon til en samlet pris av 28,5 mill. kr. Flyplassen er av stor betydning for utvikling av næringslivet i regionen.
Vil statsråden ta et initiativ for at staten gir finansieringshjelp til nødvendig oppgradering av Stord lufthavn?
Begrunnelse
Av reisende i 2005 var over 31 000 passasjerer med Coast Air som trafikkerer fast rute mellom Stord og Oslo. Mer enn 31 000 reiste med charterfly til og fra lufthavnen.
Lufthavnen har fått pålegg om sikkerhetsmessig oppgradering, derfor må nytt tårn og ny brannstasjon bygges. Samlet investering er 28,5 mill. kr.
For et selskap som står utenfor selskapet Avinor AS som med staten som eier driver og bygger ut de fleste flyplasser i Norge blir det en tung oppgave å finansiere en slik nødvendig utbygging på egen hånd. Jeg viser i den forbindelse til Avinors omfattende krysssubsidiering av ulike flyplasser. For kommunal og fylkeskommunal eier med presset økonomi blir det vanskelig å finne nødvendige midler til nødvendig oppgradering. Jeg viser videre til at bygging av samferdselmessig infrastruktur, der gode og velfungerende flyplasser med god sikkerhetsmessig utrustning inngår - bør være en statlig oppgave. Jeg håper derfor at statsråden kan ta initiativ til at Stord lufthavn kan få statlig bidrag/hjelp til finansiering av nødvendig sikkerhetsmessig oppgradering for å sikre videre drift og videre utvikling for denne lufthavnen. Utviklingen gjennom de 20 årene har vist at dette var en riktig og nødvendig satsing fra kommune og fylkeskommune. Sterk vekst i passasjerantallet særlig fra 2004 til 2005 understreker at Stord lufthavn er viktig for å sikre god næringsutvikling i regionen.