Tord Lien (FrP): NINAs rapporter 90 og 91 om forsøksprosjektet med motorisert ferdsel i utmark viser at det har blitt mindre ulovlig kjøring, mer taxikjøring, mindre kjøring i de mest utsatte områdene, lavere konfliktnivå, bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene. NINA påpeker også at i noen av kommunene var ikke prosjektet skikkelig i gang. Allikevel velger Miljøverndepartementet å terminere prosjektet før man er klar til å legge frem en lovendring.
Hva er begrunnelsen for denne avgjørelsen?
Begrunnelse
Jeg vil gjøre oppmerksom på at undertegnede deler miljøvernministerens klare ønske, slike det fremkommer i svar på mitt spørsmål nr. 181, om å redusere barmarkskjøring i sårbart terreng til et minimum. Det er allikevel en stor forskjell på barmarkskjøring sommerstid og scooterkjøring vinterstid. Mange vil finne det urimelig at på skogsveier der man kan kjøre traktor om sommeren, kan man ikke kjøre scooter om vinteren. Likeens vil det være vann hvor man kan kjøre motorbåt om sommeren, men ikke kjøre scooter om vinteren. Det kan også påregnes at et for strengt reguleringsregime vil føre til at respekten for lov og regulering blir mindre og at man vil kunne se en økt trafikk i de mest sårbare områder vinterstid.