Vera Lysklætt (V): Tana videregående skole har i samarbeid med Sametinget tatt initiativ til å få etablert et kompetansesenter for fangst og videreforedling av kystsel og grønlandssel ved skolen. Dette er et meget prisverdig initiativ fra skolens side; en skole som har fokus på naturbaserte næringer, og hvor det er viktig for skolen å få flere bein å stå på.
Kan kunnskapsministeren ev. i samarbeid med andre departementer være med å bidra, slik at planene for et kompetansesenter ved skolen kan bli realisert så snart som mulig?
Begrunnelse
St.meld. nr. 27 (2003-2004) omhandler norsk sjøpattedyrpolitikk og det er med utgangspunkt i denne meldinga at man nå har gått i gang med dette prosjektet. Sjøpattedyrrådet har oppfordret Fiskeri- og kystdepartementet til å bidra slik at skolens planer for et kompetansesenter for fangst og foredling av kystsel og grønlandssel kan bli realisert. Senteret skal arbeide med kunnskapsoppbygging, forskning, utviklingsarbeid, kompetanseutvikling og formidling. Målgruppa for senteret skal være fiskere, små foredlingsbedrifter, duodjiutøvere og håndverksprodusenter, småskala matprodusenter og kunstnere. Selen kan på denne måten bli omgjort fra en trussel for fisken i fjorden til en viktig ressurs. Hele selen skal utnyttes til mat, klær, smykker o.l. Selen har i tidligere tider alltid vært viktig for folk langs kysten, og Tana videregående skoles planer innebærer at den igjen kan bli en lønnsom ressurs og kulturbærer i kyst- og fjordområdene i Finnmark.
Dersom prosjektet skal kunne gjennomføres, er det av avgjørende betydning at det får støtte og oppbakking fra myndighetene.
Skolen har sett for seg en mulig samfinansiering fra flere departementer, nemlig Fiskeri- og kystdepartementet med bakgrunn i St.meld. nr. 27 (2003-2004), Kunnskapsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet. Prosjektledelsen sendte av den grunn en søknad om finansiering av prosjektet til Fiskeri- og kystdepartementet i desember 2005. Skolen har nå fått et svar på søknaden fra departementet med beskjed om at prosjektet ligger utenfor dette departements ansvarsområde og anbefaler at søknaden rettes til Kunnskapsdepartementet. Dette er et så vidt positivt tiltak som jeg håper at kunnskapsministeren ser viktigheten av og dermed vil prioritere med midler slik at de kan komme i gang så snart som mulig.