Borghild Tenden (V): Kolsåsbanen er det mest miljøvennlige og viktigste kollektivtilbudet mellom Bærum og Oslo. Nå står banen foran en oppgradering, men dette skaper store problemer for de reisende fordi Oslo og Akershus samarbeider for dårlig.
Hva vil statsråden gjøre på kort sikt med hensyn til fremdriften av oppgradering av Kolsåsbanen og på lang sikt med hensyn til andre samarbeidsproblemer mellom Oslo og Akershus innen samferdselssektoren?
Begrunnelse
Oslo Sporveier vil høsten 2006 starte med anleggsarbeider på Kolsåsbanen mellom Sørbyhaugen/Montebello og Lysakerelven stasjon i Oslo. Hensikten er å oppgradere dagens Kolsåsbane til en fullverdig metrostandard i løpet av ca. 1,5 år. Videreføring av Kolsåsbanen inn i Akershus fra Lysakerelven stasjon og videre til Kolsås vil bli drøftet i egen sak i fylkestinget i mars 2006. Dette innebærer at dagens banetilbud fra Kolsås/Bekkestua og inn til Majorstua vil opphøre 1. juli 2006 som følge av Oslo Sporveiers anleggsplaner. På bakgrunn av ovennevnte vedtak sendte Akershus fylkeskommune et brev til Oslo Sporveier angående muligheten for i større grad å komprimere utbyggingstiden i Oslo og Akershus. I svarbrevet fra Oslo Sporveier, datert 12. januar 2006, heter det blant annet:
"Hvis man skulle prøve å trafikkere banen i ytterligere 2 år i sin nåværende forfatning vil man måtte regne med betydelige investeringer for å opprettholde den midlertidige driften. Dette har man også sett bare gjennom den midlertidige driften som har vært det siste året. Både på Oslo-siden og Akershus-siden har man måttet gjennomføre utbedringer for ca. 7 mill. kr for å kunne opprettholde driften.
Sporveien åpner som kjent Ringbanen 20. august 2006. Dette tiltaket setter et ytterligere press på vognparken til T-banen. Sporveien er redd for at dette kan redusere stabiliteten på T-banenettet noe viss man også skulle trafikkere Kolsåsbanen fullt ut. Vi viser også til vårt brev til fylkeskommunen av 30. desember 2005 der vi vedstår oss vårt tilbud for at Akershus fylkeskommune får den nødvendige tid til beslutning. Fattes vedtak 8. februar 2006 kan et trikketilbud kjøres fra 20. august 2006.
Sporveien er vel kjent med at et slikt tilbud rent kostnadsmessig er dyrere enn et rent busstilbud. Vi er imidlertid også sikker på at vårt tilbud vil være vesentlig bedre for de reisende enn et rent busstilbud. Sporveien kan ikke se at det er forsvarlig å utsette oppgraderingen av Kolsåsbanen på Oslo-siden ytterligere og fastholder en oppstart av anleggsperioden sommeren 2006."
I Akershus fylkeskommune pågår planarbeid om metroalternativ, og valg av baneløsning vil først finne sted i februar 2006. Deretter starter reguleringsplanarbeidet og til slutt detaljplaner/byggeplaner som en del av anbudsgrunnlaget. Dette innebærer at anleggsarbeidene i Akershus først vil starte i 2007/2008 og vare ut til 2009/2010. Med andre ord vil det være en eller annen form for midlertidig drift fra sommeren 2006 og minst 3-4 år fremover.
Utbyggingen vil foregå i to etapper. Først i 1,5 års tid i Oslo og deretter i 1,5 til 2 års tid i Akershus. Dette skaper store problemer for de kollektivreisende og vil føre til økt bruk av privatbil inn mot Oslo i mange år fremover. Spørsmålet blir derfor hva statsråden vil gjøre for å fremskynde ev. koordinere dette arbeidet bedre.