Eirin Faldet (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre en kvalitetsmessig god føreropplæring samtidig som kostnaden for den enkelte ikke oppleves som urimelig?
Begrunnelse
I løpet av 2005 har nye regler gjort at en større del av føreropplæringen er gjort obligatorisk. Dette medfører til dels store økninger i kostnadene for den enkelte som vil skaffe seg førerkort.
Mange steder i landet er det kollektive transporttilbudet dårlig utbygd eller totalt fraværende. På disse stedene er man avhengig av privatbil for å komme seg på jobb og andre aktiviteter. Når blant annet AUF i Hedmark viser at totalprisen på føreropplæring kan bli ca. 23 000 kr, vil dette være en kostnad som mange ikke vil ha råd til å betale. Dette vil i særlig grad ramme ungdom ute i distriktene. Priser for føreropplæring på over 20 000 kr vil uansett ekskludere mange både i byer og distrikter fra å ta førerkort.
Det kan heller ikke være slik at det å ta føreropplæring kun skal være forbeholdt ungdom med foreldre med høy inntekt. Vi kan ikke stille oss i en situasjon der tykkelsen på lommeboka er det bestemmende i forhold til om ungdom skal ta førerkort eller ikke.
Det er viktig å understreke at føreropplæring handler om sikkerhet for trafikantene. Det må være mulig å redusere utgiftene for ungdom som vil ta førerkort uten at sikkerheten nedprioriteres.