Anders Anundsen (FrP): Er det normal prosedyre ved inngåelse av eiendomsutviklingsavtaler med NSB Eiendom at en bestemt aktør velges uten noen form for offentlig og åpen prosess, og hvis dette ikke er normal prosedyre, hva vil statsråden foreta seg i denne konkrete saken?
Begrunnelse
Larvik kommune har siden tidlig på 1990-tallet gitt uttrykk for at de er interessert i å kjøpe deler av NSBs og Jernbaneverkets eiendommer i indre havn. Det har over tid forgått arealplanlegging av indre havn og de aktuelle eiendommene ligger svært strategisk til. I 2001 tok Larvik kommune igjen kontakt med Jernbaneverket for å vise sin interesse for de aktuelle områdene. Det viste seg imidlertid at det var inngått en opsjonsavtale om bortfeste mellom NSB og selskapet By- og sentrumsutvikling AS (heretter BSU) om store deler av det aktuelle området i juni 2001. BSU AS ble registrert i Brønnøysundregistrene i august samme år. Dette er en avtale som ikke har vært offentlig kjent og det har ikke foregått noen offentlighet rundt det faktum at NSB eiendom var interessert i å bortfeste eller selge det aktuelle området. I henhold til avhendingsinstruksen skal denne typen forhold som hovedregel legges ut for offentlig kunngjøring. En antar at avhendingsinstruksen kommer til anvendelse på overnevnte forhold.
Det kan, gjennom medias dekning av saken, virke som om handelen mellom NSB eiendom og BSU AS har vært håndtert på en meget betenkelig måte, særlig fordi handelen ikke har hatt noen offentlighet rundt seg. I lokalavisen Østlandsposten antydes det også muligheten for en viss sammenblanding mellom personer i BSU AS og NSB eiendom.
Etter spørsmålsstillerens syn er det avgjørende at avhending og langsiktige festeavtaler knyttet til eiendommer i offentlig eie direkte eller gjennom offentlig eide selskaper, gjennomføres på en ryddig og åpen måte, slik at en ikke kommer i skade for å mistenkeliggjøre handel med slik eiendom.