Christian Tybring-Gjedde (FrP): Deler statsråden administrerende direktør i Sparebankforeningen, Arne Hyttnes, og Fremskrittspartiets kritikk av beregningsgrunnlaget for lønnsomheten i veginvesteringene, vil Regjeringen i fremtidige budsjetter støtte Fremskrittspartiets forslag om langt større bevilgninger til veier, innser Regjeringen samtidig at statlige vegprosjekter er et statlig finansielt ansvar, og vil Regjeringen av den grunn avvise statlig bompengefinansierte vegprosjekter?
Begrunnelse
I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2006 er det avsatt 7,5 mrd. kr mer til veginvesteringer enn Regjeringen. Dette forslaget ble karakterisert som uansvarlig av samtlige øvrige partier. Dette fordi en slik satsning ville skape "press i norsk økonomi".
I mediene den senere tiden har vi observert at stadig flere økonomer deler Fremskrittspartiets syn om at det må satses betydelig mer på veginvesteringer. Sist ute er administrerende direktør i Sparebankforeningen, Arne Hyttnes, som ønsker å øke vegbevilgningene med 4,5 mrd. kr årlig.
I likhet med Fremskrittspartiet påpeker Arne Hyttnes at en dobling i veginvesteringene vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt, og hevder at de reduserte transportkostnadene vil være betydelig høyere enn det Regjeringen benytter som beregningsgrunnlag.