Tove Karoline Knutsen (A): På bakgrunn av erfaringene med kommisjonsarbeidet knyttet til "Utvik Senior" og "Western"s forlis, hva vil justisministeren gjøre for å bedre havarikommisjonsordningen for ulykker i fiskeflåten?
Begrunnelse
To fiskebåtforlis utenfor kysten av Troms og Nordland, "Utvik Senior" i 1978 og "Western" i 1981, har ført til ny gjennomgang og gransking av omstendighetene rundt ulykkene.
17. februar 1978 forliste fiskebåten "Utvik Senior" utenfor Senja, og båtens mannskap på ni omkom. Samme år ble det nedsatt en undersøkelseskommisjon som fikk i oppdrag å klarlegge og vurdere årsaksforholdene omkring forliset. Kommisjonen avga sin rapport i januar i 1979, og konkluderte med at feilnavigering og grunnstøting var årsak til "Utvik Senior"s forlis. Det ble imidlertid etter hvert en vanlig oppfatning, både blant kystens folk og fagpersoner for øvrig, at denne teorien var svært lite sannsynlig. Da båtens hovedmotor ble funnet i 2002 på 30 meters dyp i åpent farvann, ble kommisjon nummer to oppnevnt. Denne kommisjonen konkluderte med at kollisjon med annet skip var den mest sannsynlige årsaken til "Utvik Senior"s forlis.
Fiskebåten "Western" forliste 6. februar 1981 utenfor Lovund i Nordland, og syv fiskere omkom. Forliset ble gransket av den faste undersøkelseskommisjonen for ulykker innen fiskeflåten i 1981-1982. På bakgrunn av usikkerhet knyttet til konklusjonene vedrørende forliset, besluttet Justisdepartementet i 2004 ny gjennomgang av ulykken, med tanke på å vurdere grunnlaget for å gjenoppta undersøkelsene omkring forliset. I april 2005 konkluderte man med at de uklare omstendighetene rundt "Western"-ulykken tilsier nye undersøkelser. I februar 2006 meldte justisminister Knut Storberget at midler er bevilget og at gransking skal iverksettes.
Både "Utvik Senior"s forlis og "Western"-ulykken førte til beslutning om ny gransking. Omstendighetene rundt disse to ulykkene, og det faktum at ny gransking har vist seg å være nødvendig for å finne årsakene til fartøyenes forlis, bør tilsi at man nå gjennomgår grundig erfaringene med det arbeidet havarikommisjonene har utført. Det kan være grunn til å se både på kommisjonenes sammensetning og arbeidsmåte, med tanke på forbedringer.