Arne Sortevik (FrP): Nødvendig arbeid for å gi vegtunnelene over Haukeli kjørehøyde på 4,2 meter skal gjennomføres i 2006. Lokal vegmyndighet har varslet at henholdsvis Haukelitunnelen og Rølldaltunnelen skal stenges mellom kl. 16:00 og kl. 07:00 slik at arbeidet kan utføres på kvelds- og nattid. På denne måten rammes over 80 pst. av trafikken av vogntog med lengde på over 16 meter og arbeidet gjennomføres med skift- og nattillegg som er sterkt fordyrende.
Vil statsråden gripe inn for å sikre at arbeidet ikke urimelig rammer varetransporten over E134 Haukeli?
Begrunnelse
Tellinger av transport som jeg har fått tilgang til viser en gjennomsnittlig daglig trafikk på 87 kjøretøy på over 16 m mellom kl. 16:00 og kl. 07:00. På dagtid mellom kl. 07:00 og kl. 16:00 er tilsvarende tall 17 kjøretøy. Grunnen er jo åpenbart den at både ferskvarer og andre varer kjøres på kvelds/nattid etter opplastning på dagtid. Vogntog med gods er storbrukere av E134 over Haukeli; vogntogenes kjøremønster avspeiler behovet. Det blir derfor uforståelig og uakseptabelt at lokale vegmyndigheter velger å varsle stenging av tunnelene for trafikk i det tidsintervallet da det er størst behov og derfor størst trafikk.
Jeg ber derfor statsråden straks gripe inn for å sikre at omgjøring av varslet stengingstid kombineres med mulighet for å bruke deler av gammel veg (Dyreskar) som avlastningsveg slik det er blitt gjort i første etappe av arbeidet med økt tunnelhøyde.
Når vegmyndighetene har valgt anleggsdrift på kvelds- og nattetid medfører dette også en sterk kostnadsøkning gjennom skift- og nattillegg. Samlet er det grunn til å anta at kostnadene ved slik drift kontra regulær dagdrift øker mellom 70 og 80 pst. Jeg minner om at sak om utvidet tunnelhøyde på Haukeli har en lang forhistorie, jf. Innst. S. nr. 150 (2004-2005) og Dokument nr. 8:32 (2004-2005) som ble behandlet i Stortinget 4. april 2005.
Jeg viser videre til at vegkontoret i to regioner er involvert i saken og at man i regionen som omfatter Hordaland fylke har valgt en løsning gjennomført i to etapper mens vegmyndighet som er ansvarlig i nabofylket Telemark har valgt en løsning der arbeidet gjennomføres i én etappe. Det er naturlig å anta at løsning i to etapper blir dyrt. Dette sett i sammenheng med den løsning som nå er valgt for siste etappe av arbeidet, og som er sterkt fordyrende, gir grunn for å vurdere om gjennomføringen av prosjektet bør underlegges særlig gransking.