Trine Skei Grande (V): Kan statsråden forsikre om at NRK følger "Tekstreklameplakaten", for eksempel i forbindelse med den kommende serien om oljenæringen?
Begrunnelse
I Aftenposten 9. mars vises det til at halvparten av produksjonskostnadene i forbindelse med NRKs kommende serie om oljenæringen er finansiert av Oljeindustriens Landsforening, Norges Rederiforbund og Teknologibedriftenes Landsforening.
I "Tekstreklameplakaten", som er et tillegg til Vær Varsom-plakaten og en del av mediebransjens etiske regelverk, går det klart frem at "publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser". Videre heter det at nyhets- og aktualitetsprogrammer ikke skal sponses.
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund påpeker i nevnte artikkel i Aftenposten at "en programserie om oljehistorien må være på grensen til et aktualitetsprogram".
Venstre er enig i denne vurderingen, og er opptatt av at fjernsynskanaler og andre programprodusenter har klare retningslinjer å forholde seg til slik at det ikke oppstår noen form for tvil i forbindelse med integritet, troverdighet og den redaksjonelle frihet.