Peter Skovholt Gitmark (H): Regjeringen har signalisert at den allerede fra 1. april i år vil pålegge alle lastebiler med totalvekt mellom 3 500 og 7 500 kg en registreringsavgift. Denne avgiften skal blant annet regnes ut fra en vektkomponent på utrolige 32,90 kr pr. kg. En typisk 7 490 kg tung bil, med godsskap og bakløfter, vil med den nye avgiften koste omtrent like mye som en tilsvarende utrustet lastebil med 18 tonns totalvekt, som ikke ilegges avgiften.
Mener Regjeringen denne avgiften vil være hensiktsmessig for transportnæringen og forbrukerne?
Begrunnelse
Resultatet av Regjeringens registreringsavgift vil være enten flere større lastebiler som leverer varer i gågater og handlesentra eller et betydelig større antall mindre varebiler. Begge alternativer vil være et tilbakeskritt i forhold til fremkommelighet i gågater og handlesentra og ikke minst vil miljøet være skadelidende. 18 tonns lastebiler har helt andre miljøegenskaper enn 7 490 kg-klassen.