Arne Sortevik (FrP): I Nasjonal transportplan 2006-2015 heter det om bruk av bompenger: "Riksvegene er et statlig ansvar. Bompenger er i dag et viktig supplement til ordinære bevilgninger i finansieringen av en del nye vegprosjekter." Bompenger er nå blir langt mer enn et supplement i finansieringen av offentlig veg. Samferdselsdepartementet varslet i Nasjonal transportplan 2006-2015 bedre forskrifter om bruk av bompenger for å sikre at retningslinjer og prinsipper får ensartet praktisering.
Når kommer det slike forskrifter?
Begrunnelse
Bruk av bompenger til finansiering av offentlig veg øker sterkt.
Bruken omfatter både riks- og fylkesveger. Av nyere dato er det at også nye kommunale veger og forbedring av eksisterende kommunale veger inkluderes i slike "bompengepakker". En rekke "bompengepakker" er under utarbeidelse og vil bli fremlagt for Stortinget. To bompengeprosjekt har også medført at Norge er blitt innklaget til EFTAs overvåkningsorgan, ESA, i forbindelse med bruk av bompenger.
Det ene prosjektet er Finnfast, jf. St.prp. nr. 38 (2005-2006) der det under Samferdselsdepartementets vurdering bl.a. heter: "Føresetnaden om å forlenge innkrevjingsperioden i bomstasjonen på Sokn i Rennesøy kommune etter at Rennfast-prosjektet er nedbetalt, er i utgangspunktet i strid med retningslinjene for bompengeprosjekt."
I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 heter det under pkt. 5.4.6. Finansiering av infrastruktur for veg:
"Formalisering av prinsippene
Bruk av bompenger er hjemlet i vegloven § 27. Dagens retningslinjer og prinsipper kan medføre forskjellige tolkninger og ulik praktisering overfor trafikantene. Samferdselsdepartementet ønsker derfor å klargjøre noen av prinsippene knyttet til bompengefinansiering. En formalisering i form av en forskrift, vil sikre en ensartet praktisering. Samferdselsdepartementet tar derfor sikte på å forskriftsfeste prinsippene for bompengefinansiering. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med dette."
Når bruk av bompengefinansiering dessverre øker i omfang er det ekstra viktig at det foreligger avklarende felles retningslinjer som forhindrer forskjellig tolkning og ulik praktisering. Jeg minner samtidig om at Fremskrittspartiet stiller seg avvisende til bruk av bompengefinansiering, og at regelverk etter vårt syn bør bidra til å begrense bruk av bompengefinansiering mest mulig.
Jeg håper at statsråden vil sørge for at det snarest kommer forslag til avklarende forskrift som Stortinget kan ta stilling til.