Karin Andersen (SV): I et vedtak fra Utlendingsnemnda vedrørende en serbisk familie fra Kosovo avslås søknad om asyl med argumentasjon at familien kan flykte internt i Serbia. Det slås fast at retur til Kosovo innebærer sikkerhetsrisiko. Det sies også klart at ved returnerer til Serbia fra tredjeland ikke gir rett til status som internt fordrevne. Familien oppfordres til å skaffe seg en proforma adresse med hjelp av annen intern fordreven slekt.
Kan norsk utlendingsforvaltning oppfordre til å omgå andre lands lovregler for å kunne avvise asylsøkere?
Begrunnelse
I denne saken har familien på fire, med to små barn, aldri oppholdt seg i Serbia, men har bodd i Pristina inntil 1999. Da måtte de flykte nordover i Kosovo grunnet NATOs bombing. De oppholdt seg så lenge nord i Kosovo, men var der utsatt fortrusler og trakassering på grunn av serbisk etnisitet. Familien flyktet så til Norge, sammen med en annen familie de er i slekt med samt to fettere. De ankom Norge i juni 2002. De andre de ankom sammen med har fått opphold, men i klagebehandling i Utlendingsnemnda og påfølgende vedtak blir denne familiene henvist til mulighet for internflukt i Serbia. Vedtaket sier samtidig klart at retur til Kosovo ikke er aktuelt, fordi det forbindes med sikkerhetsrisiko. Samtidig sier også vedtaket at klagerne ikke vil kunne registreres som IDPs i Serbia fordi serbiske myndigheter ikke foretar registrering av personer som returnerer fra tredjeland. Familien har foreldre og bror som er intern fordrevne i Beograd, og som der bor i en hybelleilighet, men som ikke har noen kontakt med hverandre grunnet familiestrid vedrørende det herværende pars ekteskapsinngåelse. Utlendingsnemnda sier at man allikevel finner det vanskelig å tro at ikke familien i Beograd vil bistå dem ved retur med tanke på å skaffe seg en bostedsadresse i Serbia. Det henvises også til at fars far har en slektning ("tante") som jobber på byfogdkontoret i Beograd, og at hun sikkert kan hjelpe familien til å oppnå å bli bostedsregistrert i Beograd.
Situasjonen i Kosovo er uavklart og Serbia har siden 1999 fått en meget sterk økonomisk belastning ved at mange serbere ikke hadde annen mulighet enn å flykte til Serbia, og på den måten har blitt registrert som internt fordrevne og med det fått et ytterste minimum av et økonomisk sikkerhetsnett. Samtidig har serbiske myndigheter måttet avklare situasjonen i forhold til en presset økonomi ved å innføre en regel som sier at de som returnerer fra tredjeland vil ikke bli registrert som internt fordrevne og har ikke noen form for rettigheter. Når norske myndigheter bruker internfluktmulighet som grunnlag for avslag på asylsøknad må man jo samtidig gjøre det med blikk på om det faktisk er en mulighet for de man behandler søknad for. I permissene for avslaget kan det virke som om norske myndigheter oppfordrer til å forsøke å omgå eller bryte serbiske myndigheters regler. Det er derfor nødvendig å få brakt på det rene om dette er de faktiske forhold og om det i så fall er akseptabel og ønskelig praksis fra norske myndighetenes side, som prinsipp og i saker der retur ellers ikke lar seg gjennomføre til et område en hører hjemme.