André Oktay Dahl (H): Vil statsråden klart og utvetydig gi uttrykk for at de ansatte i den sivile rettspleien ikke har utgjort utfordringen knyttet til innføringen av saksbehandlingssystemet SIAN, men systemet som sådan, samt sørge for en tilstrekkelig bemanning på brukerstøtte med sikte på at man gjør det beste ut av et dårlig system?
Begrunnelse
Jeg viser til skriftlig spørsmål nr. 523, datert 28. februar, besvart 9. mars 2006, og takker for svaret. I etterkant av dette svaret har det imidlertid fremkommet uttalelser i media fra sentrale aktører som etterlater inntrykk av at disse ikke har innsett alvoret i situasjonen, senest i Kapital 23. mars 2006. Statsrådens svar indikerer dessverre også at man ikke har tatt innover seg de faktiske driftsproblemene som foreligger. Det henvises blant annet til ordningen med brukerstøtte. Undertegnede har fått henvendelser hvor det påpekes at ventetiden på brukerstøtte flere steder er på over 12 minutter og at tjenesten ser ut til å være kraftig underbemannet. Dette viser i seg selv at SIAN som system har vært nær den komplette skandale. Situasjonen er også den at ansatte ser seg nødt til å jobbe lørdager og søndager hvis de i det hele tatt skal ha håp om å få behandlet saker. Dette innebærer etter min mening at man på en utilbørlig måte spekulerer i sivilt ansattes lojalitet overfor arbeidsgiver. Jeg registrerer at det har gått såpass mye tid og prestisje i å gjennomføre SIAN at man ikke er villig til å stille innføringen i bero. Behovet for avhjelpende tiltak er uansett fortsatt akutt. Ikke minst er det behov for at statsråden klart og tydelig sier ifra at det er SIAN som system det er noe galt med, slik at vi kommer bort fra en situasjon hvor ansatte sliter med søvnproblemer, stress og til dels psykiske problemer.