Petter Løvik (H): I brev datert 6. februar og 9. mars i år til Mattilsynet har Norges LastebileierForbund teke opp spørsmålet om utanlandske vogntog som det blir hevda fraktar fisk på ueigna og ulovleg måte. Dei har ikkje fått svar. Dersom påstandane er rette, kan dette gå ut over kvaliteten på norske fiskeprodukt.
Vil statsråden bidra til å få klarlagt realitetane i saka og stoppa eventuell ulovleg transport?
Begrunnelse
Etter telefonisk kontakt mellom Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Mattilsynet sende NLF 6. februar i år følgjande brev til Mattilsynet:
"I bladet Vegen og vi nr. 2/2006 kan vi lese om problemer som utenlandske vogntog skaper på norske veger. I en artikkel på side 3 vises det bl.a. til et utenlandsk vogntog som kjørte av vegen fullastet med fersk laks. Det går videre fram av artikkelen at dette var en såkalt kapellbil, altså en bil der lasteplanet bare er dekket med presenning. Laksen synes å være pakket i isoporkasser.
Dette eksemplet er bare ett av mange. Vi får jevnlig klager fra medlemmer om at utenlandske transportører brukes til fisketransport, også med biler som påstås å være både uegnede og ulovlige til den type transport det snakkes om. Den pris som disse utenlandske transportører kan tilby, er langt lavere enn det norske klarer, ikke minst fordi de bruker biler av en vesentlig dårligere kvalitet, noe nevnte artikkel bekrefter.
NLF finner det utilfredsstillende at norske myndigheter ikke synes å være opptatt av om bilene er egnet til å frakte matvarer. Dersom det er tillatt å frakte fersk fisk uten bruk av termobil, som jo er et vesentlig dyrere kjøretøy enn en kapellbil, ønsker NLF å få dette bekreftet av Mattilsynet slik at også norske transportører kan konkurrere på like vilkår.
Dersom denne type bil ikke er godkjent for transport av mat, ber NLF om en redegjørelse for hvilke tiltak Mattilsynet vil sette i verk for å få stoppet denne type transport."
Det vart purra på saka i nytt brev 9. mars 2006. NLF har enno ikkje fått svar. Saka har to svært interessante sider. Den eine er om konkurransen mellom ulike transportørar skjer på like vilkår. Den andre, som gjeld spesielt Mattilsynet, er om ulovleg transport kan medføre at norske fiskeprodukt får redusert kvalitet og dermed redusert omdømme. Dersom dette er tilfelle, vil det kunne vere svært alvorleg.