Arne Sortevik (FrP): I statsbudsjettet for 2006 er det satt av 1 355 mill. kr til kjøp av riksvegferjetjenester. I forbindelse med statens kjøp av disse tjenestene settes det krav til ytelser, kapasitet, sikkerhet og ev. miljø. Ved flere riksvegferjesamband er det registrert sterkt varierende regularitet over langt tid.
Hvordan vil statsråden på en bedre måte sikre at vilkår knyttet til kjøp av ferjetjenester faktisk blir oppfylt av ferjeselskap?
Begrunnelse
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Samferdselsdepartementet heter det bl.a. om kjøp av riksvegferjetjenester:
"Ved statens kjøp av riksvegferjetjenester settes det krav til ytelser, kapasitet, sikkerhet og ev. miljø i forbindelse med tildeling av løyve/kontrakt. Det er rederienes ansvar å sørge for at kravene blir oppfylt, uten at tilskuddsmyndighetene legger føringer på hvordan selskapene skal klare å oppfylle kravene."
Trafikanter ved flere riksvegferjesamband har over lang tid møtt kansellering av enkelte ferjeavganger med redusert kapasitet, lange køer og forsinkelse som resultat. Jeg viser bl.a. til sambandet Moss-Horten og sambandet Halhjem-Sandvikvåg i Hordaland.
Det er åpenbart nødvendig å føre tilsyn med at fergeoperatører faktisk leverer de tjenester som løyve eller kontrakt forutsetter. Mangelfull levering påfører trafikantene merkostnader og ulemper og bør få konsekvenser for operatør, dersom mangel forekommer hyppig og/eller i stort omfang. Jeg viser til pågående arbeid innenfor luftfarten med forsterking av passasjerenes rettigheter. Det vil etter mitt syn være naturlig at både tilsynsordning og trafikantrettigheter forsterkes også innenfor innenlands rutegående fergetrafikk, særlig der bilferge erstatter veg.