Gunnar Gundersen (H): Regjeringens forslag om en betydelig økning i engangsavgiften på lastebiler mellom 3,5 og 7,5 tonn har skapt betydelig uro i deler av transportnæringen. En påfører her en gruppe fleksible varetransportører en konkurranseulempe i forhold til transportører med større lastebiler. Resultatet kan bli at mange velger å gå over enten til større, mindre tilpassede lastebiler enn de ellers ville ha brukt. Dette får igjen en negativ miljøeffekt.
Vil finansministeren opprettholde forslaget om økt engangsavgift på små lastebiler?
Begrunnelse
Små lastebiler mellom 3,5 og 7,5 tonn benyttes ofte til mindre varetransporter og varetransporter der fleksibilitet og manøvreringsevne er av større betydning enn å transportere en maksimal mengde varer. Dette gjelder særlig i byer, og det gjelder for små vareprodusenter utenfor byene som er avhengig av stor fleksibilitet for å levere varer inn i byene. Den foreslåtte økningen i engangsavgifter vil kunne skade disse produsentene gjennom at dårligere og dyrere løsninger må velges.
Engangsavgiften vil også tvinge visse transportører til å velge en type lastebil som er dårligere tilpasset behovet enn de ellers ville ha valgt. Dette vil gi svakere økonomi for den enkelte produsent og det vil kunne ha en negativ miljøeffekt i form av at større lastebiler med høyere drivstofforbruk velges, til tross for at kapasiteten ikke vil bli utnyttet.