Torbjørn Hansen (H): Hva vil Regjeringen gjøre for å sikre bedre konkurranse på avfallstjenester, er det tilfredsstillende at en person som er daglig leder i et interkommunalt avfallsselskap også er styreformann eller daglig leder i den konkurranseutsatte virksomheten, og vil Regjeringen innføre nye kjøreregler på dette feltet?
Begrunnelse
Dagens Næringsliv meldte 20. mars at Konkurransetilsynet har mottatt tre klager fra private avfallsselskaper som mener kommuner misbruker sin markedsmakt i avfallsbransjen. Problemstillingen er at mange interkommunale selskaper både behandler anbud på transport av husholdningsavfall samtidig som selskapene selv konkurrerer og bygger opp virksomhet innen næringsavfall. Kommunen får dermed en dobbeltrolle som konkurrent og som kunde. Private aktører frykter forskjellsbehandling, krysssubsidiering og urettferdig konkurranse. Konkret kan det dreie seg om at informasjon om et anbud levert inn av en privat aktør kan tilfalle en konkurrerende offentlig leverandør dersom det er de samme personer som står for anbudsinnhentelse og for konkurrerende virksomhet.
En gjennomgang DN har gjort av Returaselskapene viser at 17 av selskapene har daglig leder som samtidig har en sentral rolle i det interkommunale renovasjonsselskapet i regionen. I tillegg hevder Norsk Industri at Retura-selskapene starter med en medgift i form av kapital, maskiner og utstyr fra sin kommunale eier samtidig som de konkurrerer på pris med private aktører.
Startpakker for kommunalt eide avfallsvirksomheter på konkurranseutsatt område i form av anleggsmidler og egenkapital kan være konkurransevridende i forhold til private aktører.
Kommunalministeren varslet i samme avis 24. mars at Regjeringen vil ha klare kjøreregler for å hindre at kommuneansatte sitter på begge sider av bordet i konkurransen om søppel.