Arne Sortevik (FrP): Jeg har merket meg uttalelser fra styreleder Anders Talleraas i Avinor om at flygelederne hadde rett i sine vurderinger av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene og følgelig at både flysikringsdivisjonen og styret i Avinor tok feil.
Har samferdselsministeren som generalforsamling og eier i det statlige selskapet Avinor etter dette fortsatt tillit til styreleder og til styret?
Begrunnelse
På bakgrunn av uttalelsene fra styreleder, som har fått bred dekning i media, virker det som om det såkalte "Take-Off-05-prosjektet" som ledelse og styret i Avinor tidligere har stilt seg bak, har vært basert på grove feilvurderinger. Samme program synes å ha påført enkeltreisende, næringsliv og flyselskap store ulemper og ekstrakostnader gjennom store forsinkelser og til tider kaotiske forhold i avviklingen av innenlands flytrafikk.
Tidligere administrerende direktør i selskapet gikk av i desember. Det samme styret som stilte seg bak det feilslåtte prosjektet sitter fortsatt. Det er vanskelig å forstå at et styre som har gjort en så fundamental feil vurdering av et for luftfarten og selskapet så fundamentalt viktig forhold som sikkerhetsmessig nødvendig bemanning i kontrolltårn og i trafikksentraler fortsatt kan ha tillit hos sin eier. Det er vanskelig å forstå at dette styret fortsatt er overlatt ansvar for videre drift og videre utvikling av selskapet. Forholdet er etter min vurdering så spesielt at det krever en særskilt vurdering hos eier uavhengig av den såkalte paragraf -10 planen som selskapet i henhold til sine vedtekter annethvert år skal legge frem for Stortinget og som vil komme senere i 2006.