Øyvind Halleraker (H): De reisende på Gardermoen har igjen blitt rammet av kø- og kapasitetsbegrensninger. Undertegnede er kjent med at Avinor og Oslo lufthavn (OSL) er egne selskaper, med egne styrer og daglig ledelse. I kraft av å være Avinors generalforsamling er det likevel statsrådens oppgave å påse at Avinor og OSL styres i henhold til Stortingets forutsetninger og de reisendes behov.
Hva vil statsråden foreta seg for å sikre bedre håndtering av rutineendringer og bemanningsutfordringer hos Avinor og OSL fremover?
Begrunnelse
Trafikkforholdene i luftfarten hadde bare så vidt normalisert seg etter en lang periode med problemer hos Avinor og SAS Braathens, før flypassasjerene igjen blir rammet av massive forsinkelser. Det toppet seg på ny sist torsdag, den 4. mai. Avgangshallen var preget av kaos og store menneskemengder i kø. Flypassasjerene måtte stå en til to timer i kø, bare for å få passere sikkerhetskontrollen. Passasjerene ble etter hvert oppfordret til å være på Gardermoen minst to timer før flyavgang. Men da var kaoset allerede et faktum. Gardermoen som hovedflyplass er navet i landets kommunikasjonshjul. Det er fullstendig uakseptabelt at ikke en ny hovedflyplass som OSL kan håndtere slike problem. For turister og andre besøkende som kommer via OSL må en slik mottakelse fortone seg som et mareritt. Informasjon og service var elendig. Planlegging, bemanningsbehov og beredskap er ikke tilfredsstillende. Det var også problemer på Røyken kontrollsentral. Det er åpenbart at bemanningsplanene må ta bedre høyde for sykdomsforfall, ferieavvikling og ikke minst økt trafikk.