Per-Willy Amundsen (FrP): På Aftenposten.no 5. mai 2006 kunne vi lese om Fatima Arshid, Norges første militære lærling med hijab. Det er flott at innvandrerkvinner velger utradisjonelle yrker, og dette er svært positivt for integreringsprosessen.
Har forsvarsministeren vurdert hvorvidt kvinnelige muslimske soldater vil ha mulighet til å bære hijab i en eventuell kampsituasjon, og hvilke praktiske militærfaglige konsekvenser dette vil ha?
Begrunnelse
Et arbeidsforhold er en frivillig avtale mellom arbeidstager og arbeidsgiver. Arbeidstakeren får lønn, mot at arbeidsgiveren får en viss styringsrett over hva arbeidstakeren foretar seg i arbeidstiden. Innen en rekke yrker vil arbeidsgiver også ha en styringsrett med hensyn til påkledning, enten fordi den ansatte må fremstå på en bestemt måte i arbeidssituasjonen, eller av rent praktiske hensyn. En kundekonsulent må for eksempel fremstå på en måte som gir kundene tillitt, mens en som arbeider innen byggebransjen kan bli pålagt å gå med diverse verneutstyr.
Arbeidsgivers styringsrett er svært begrenset i Norge når det gjelder å begrense bruk av religiøse hodeplagg, og det er kun i spesielle tilfeller at et forbud på arbeidsplassen vil være mulig. Bruk av religiøst hodeplagg i jobbsammenheng var tidligere en del av arbeidsmiljøloven, men dekkes nå av diskrimineringsloven. I tillegg har Klagenemnda for likestilling i en enkeltsak fastslått at et arbeidsreglement som forbød bruk av hodeplagg stred mot likestillingsloven § 3, fordi et forbud mot hijab hovedsakelig vil ramme muslimske kvinner.
Forsvaret er i en særstilling når det gjelder uniformering, og er blant de første virksomhetene folk assosierer med ordet "uniform". Uniformering i Forsvaret bygger blant annet på praktiske hensyn, for eksempel kamuflasje. Bruk av religiøse hodeplagg kan kanskje også ha praktiske konsekvenser i forbindelse med bruk av våpen og ammunisjon. I begge tilfeller er dette en vurdering Forsvaret selv på bakgrunn av militærfaglige hensyn må ta.