Ivar Kristiansen (H): Hva vil statsråden gjøre for å kunne imøtekomme søknaden fra Vestvågøy kommune, i samarbeid med Nordland fylkeskommune, Lofoten Trålerrederi og Aker Seafood, om forskuttering av utbyggingsarbeidene i Stamsund havn med sikte på en snarlig oppstart?
Begrunnelse
Stamsund har de senere årene utviklet seg til å bli en av Norges ledende fiskerihavner med helårlig produksjon av høykvalitets fiskevarer for det internasjonale marked. Leveransene av råstoff er i stor grad basert på tilførsel fra større fiskefartøy og trålere, hvor Lofoten Trålerrederi (Norges største trålerrederi) med sin base og administrasjon i Stamsund havn er en av hovedaktørene.
Samarbeidet mellom Aker Seafood JM Johansen, Lofoten Trålerrederi, konvensjonelle fisketilvirkere og lokale service- og verkstedbedrifter utgjør i fellesskap et markedsrettet og ekspansivt cluster i norsk fiskerinæring.
Problemene med innseiling til og skjerming av Stamsund havn er i dag den største hindring for videre ekspensjon og vekst, og en trussel mot de arbeidsplasser som allerede er etablert. Dette er tidligere godt dokumentert av Kystverket, som i forrige transportplan prioriterte Stamsund havn for oppstart i 2004, mens havnearbeidene i nåværende transportplan er forskjøvet, med oppstart først i 2012.
I 2005 søkte derfor ovennevnte interessenter om forskuttering av havnearbeidene, med oppstart i inneværende år. Dette vil være et interessant pilotprosjekt i havnesammenheng, og kan på mange måter sammenlignes med forskuttering av større vegprosjekter, hvor forskutteringsløsninger har vært vanlig i flere tiår.